کرونای قوی، کرونای ضعیف

عقیده و عمل

0 35,596

﴿کرونای قوی و کرونای ضعیف﴾

★ ویروس کرونا بدون شک ابتلای بزرگ الهی است که انسانها را به دو گروه تقسیم میکند. آنکه بسوی خالقش توجه کرده و او را یاد می کند، و دوم افراد غافل هستند که غافلتر می شوند. بدیهی است خداوند دسته ی اول را دوست می دارد و دسته ی دوم مغضوب الهی خواهند بود.

الله سبحانه و تعالی میفرماید:

✪مَآ أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ إِلَّا بِإِذۡنِ ٱللَّهِۗ وَمَن يُؤۡمِنۢ بِٱللَّهِ يَهۡدِ قَلۡبَهُۥۚ وَٱللَّهُ بِكُلِّ شَيۡءٍ عَلِيمٞ✪ (تغابن ۱۱)

✧ هیچ مصیبتی رخ نمی‌دهد مگر به اذن خدا! و هر کس به خدا ایمان آورد، خداوند قلبش را هدایت می‌کند؛ و خدا به هر چیز داناست!

هیچ‌ مصیبتی مانند سختی‌، بیماری‌، مرگ‌ نزدیکان‌، زندان‌، نابودی‌ مال‌ وغیر آن‌ از مصایب نمی‌رسد مگر به‌ اذن‌ الله سبحانه و تعالی،  یعنی به‌ قضا و قدر وی‌.

سبب‌ نزول‌ این آیه این‌ بود که‌ کفار گفتند، اگر راه‌ و روش‌ مسلمانان‌ حق‌ بود، می‌بایست‌ الله تعالی آنان‌ را در دنیا از مصایب‌ نگه‌ می‌داشت.

★ اما، الله تعالی میفرماید که هرکس‌ به‌  او تعالی ایمان‌ آورد، دلش‌ را به‌ راه‌ آورد، یعنی، هرکس‌ باور و عقیده ی خالص داشته‌ باشد و بداند که‌ جز آنچه ‌بر وی‌ مقدر نموده‌ است‌ به‌ او نمی‌رسد، حق‌ تعالی‌ در هنگام‌ مصیبت ‌دلش‌ را به‌ راه‌ صحیح‌ می‌برد و بنابراین‌، او متوجه‌ می‌شود که‌ آن‌ مصیبت‌ از جانب ‌الله سبحانه و تعالی است‌ و آنچه‌ که‌ به‌ وی‌ رسیده‌، قرار نبوده‌ و نیست‌ که‌ از وی‌ دور شود و خواه‌ ناخواه‌ به‌ وی‌ رسیدنی‌ است‌ و آنچه‌ که‌ باید به‌ وی‌ نرسد، خواه‌ناخواه‌ به‌ وی ‌رسیدنی‌ نیست‌.

★ همانگونه که  ابن ‌عباس‌ رضی الله تعالی عنه در تفسیر این آیه‌ گفته‌ است‌:

او در این ‌هنگام‌ به‌ قضای‌ الهی تسلیم‌ می‌شود و استرجاع: (إنا لله‌ وإنا إلیه‌ راجعون) می‌گوید پس‌ در مصیبت‌ صبر و بر نعمت‌ شکر می‌گزارد، همانطوری که در حدیث‌ شریف ‌آمده‌ است‌.

بدون شک که الله سبحانه و تعالی دارای‌ علمی بلیغ‌ و همه‌ جانبه‌ است‌ و هیچ‌ چیز از این‌ امور بر او مخفی‌ نمی‌ماند پس‌ به‌ او ایمان‌ آورید و به ‌قضا و قدر وی‌ تسلیم‌ شوید.

★ اگر در ویروس کرونا خیری بود از جانب او تعالی است، و اگر برای فرد در آن شرّی بود، اعمال بنده در آن دخیل است، چنانچه او تعالی میفرماید:

✪مَّا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَكَ مِن سَيِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِكَ✪ (نساء ۷۹)

✧ (آری،) آنچه از نیکیها به تو می‌رسد، از طرف خداست؛ و آنچه از بدی به تو می‌رسد، از سوی خود توست.

بدون شک که هرآنچه به بنده از خوبیها و نعمت‌های زندگی‌، چون آسایش‌ها و آرامش‌ها و فراوانی‌ها و سلامتی‌، و… میرسد از جانب الله سبحانه و تعالی،  و به فضل و رحمت وی است، زیرا کسی را بر خالق بی نیاز هیچ حقی نیست.

و هر شری که به انسان برسد، ازخود اوست.

★ معنی این آیه این است که:

هر سختی و بدبختی و بلا و مشقتی که به بنده برسد، آن نیز ازسوی الله سبحانه و تعالی است ولی به سبب و علتی از جانبِ خودِ بنده است.

چون گناهی که مرتکب آن شده‌ است و به کیفر آن‌، مبتلای بلا و بدبختی و عذابی گردیده‌است.

سپس الله سبحانه و تعالی باز میفرماید:

✪وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ✪ (شورای ۳۰)

✧ هر مصیبتی به شما رسد بخاطر اعمالی است که انجام داده‌اید، و بسیاری را نیز عفو می‌کند!

این آیه مبارکه بیان میکند که هر مصیبتی‌، هر چه‌ که‌ باشد؛ اعم‌ از غم‌ و درد و ناخوشی‌ و قحطی‌ و فقر و زندان‌ و غیره‌، به‌ سبب‌ کار و کردار خودتان‌ است‌.

پس‌ بدانید که‌ شما به‌عنوان‌ مجازاتی‌ از سوی‌ الله سبحانه و تعالی، بدان‌ مصاب‌ شده‌اید و سبب‌ آن‌، چیزی‌ جز گناهانی‌ که‌ مرتکب‌ شده‌اید، نیست‌.

★ در حالی که الله سبحانه و تعالی از بسیاری‌ از گناهانی‌ که‌ بندگان‌ انجام‌ می‌دهند در می‌گذرد، و از روی‌ کرم‌ آن‌ها را در برابر آن‌ مجازات‌ نمی‌کند، همان‌ گونه‌ که‌ حق‌ تعالی‌ با مصایبی‌ که‌ به‌ بنده ‌می‌رساند؛ گناهانش‌ را از وی‌ کفاره‌ و جبران‌ نموده‌ و بر وی‌ می‌بخشاید زیرا باری‌تعالی‌ بزرگوارتر از آن‌ است‌ که‌ بعد از مجازات‌ دنیا، جزای‌ آنان‌ را یکبار دیگر در آخرت‌ تکرار نماید.

در عین‌ حال‌، حق‌ تعالی‌ از بسیاری‌ از گناهان‌ در گذشته‌ و آن‌ها را عفو می‌کند و بر آن‌ها خط بطلان‌ می‌کشد.

باید دانست‌؛ گاهی‌ هم‌ مصیبتی‌ که‌ به‌ مؤمن‌ می‌رسد، در برابر گناهی‌ که‌ مرتکب ‌آن‌ شده‌ باشد، نیست‌ و او در برابر آن‌ مصیبت‌، مأجور و صاحب‌ پاداش‌ است‌.

★ به‌قولی، آیه‌ ی کریمه‌ مخصوص‌ به‌ کافران‌ می‌باشد. یعنی، کافران‌ به‌سبب‌ گناهانشان ‌به‌ مصیبتها دچار می‌گردند، بی‌آن‌که‌ این‌ مصیبت‌ها کفاره‌کننده‌ گناهی‌ از گناهانشان ‌بوده‌ یا پاداشی‌ را برایشان‌ به‌همراه‌ داشته‌ باشد چنان‌‌که‌ خداوند أ، مجازات ‌دنیوی‌ آنان‌ را در برابر بسیاری‌ دیگر از گناهانشان‌ فرو گذاشته‌ و به‌سبب‌ آن‌ گناهان ‌در دنیا عذابشان‌ نمی‌کند بلکه‌ تا سرای‌ آخرت‌ مهلتشان‌ می‌دهد.

رسول کریم صلی الله علیه وسلم میفرمایند:

✬«سوگند به‌ ذاتی‌ که‌ جانم‌ در دست‌ اوست‌، هیچ‌ رنج‌ وبیماری‌ و نگرانی‌ و اندوهی‌ به‌ مؤمن‌ نمی‌رسد مگر این‌که‌ الله تعالی به‌سبب‌ آن‌، برخی‌ از گناهانش‌ را از او کفاره‌ می‌کند و می‌بخشاید، حتی‌ آن‌ خاری‌ را که‌ برتنش‌ می‌خلد»✬ . (رواه بخاری).

در جای دیگر میفرماید:

✬«چون‌ گناهان‌ بنده‌ بسیار شود و برایش‌ چنان‌ اعمال‌ نیکی ‌وجود نداشته ‌باشد که‌ آن‌ گناهان‌ را کفاره‌ نماید، الله تعالی او را به‌ اندوه‌ مبتلا می‌کند تا آن‌ اندوه‌، آنها را کفاره‌ نماید».✬

و نیز میفرماید:

✬«عذاب‌ جز به‌سبب‌ گناهی ‌فرود آورده‌ نمی‌شود و جز با توبه‌ای‌ برداشته‌ نمی‌شود».✬

👈 پس بدان عزیز دل که بیماری کرونا، دو صورت دارد:

★ ۱- ﴿بسیار حقیر و ضعیف است﴾:

برای کسانی که اعتقاد و توجه شان بسوی الله سبحانه و تعالی است. و این بندگان صالحی اند که همیشه بر عبادات شان پا بند اند و از گناهان دوری میکنند.

★ ۲- ﴿بسیار قوی، مهلک و کشنده است﴾:

برای آنهائی که از یاد الله سبحانه و تعالی غافل اند و زندگی را در غفلت و عبث، لهو و لعب، و چیز هائی که در  عالَمِ قبر، برزخ و آخرت بدرد شان نمی خورد، سپری نموده، با وصف شیوع مرض در اطراف شان هنوز هم بیدار نمیشوند و میخواهند به همین منوال در غفلت زندگی کنند.

این گروه مردم در مقابل کرونا، ضعیف، ناتوان، بیچاره و درمانده خواهند شد. الا اگر بعد از اصابت این مرض در آنها و یا عزیزان شان، از خواب غفلت بیدار شوند و در لست گروه اول خود شان را کاندید کنند.

بار الها!

ما را از شر مصائب، بلاء ها، و فتنه های آخر زمان مصئون بدار و صراط المستقیم را بر ما بنما که جز تو یار و یاوری نداریم.

اللهم ربنا آمین یا رب العلمین!

احمـــد (عـــــارفی)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − 13 =