فتنه های آخر زمان

بخش شانزدهم

0 790,348

اعمال و افعال ما و فتنه های آخرزمان

﴿بخش شانزدهم﴾:

✪﴿ظهور فتنه ها و بروز حوادث﴾:✪

 

★ از علائم و نشانه های دیگری که رسول کریم صلی الله علیه وسلم بدان اشاره کرده اند،

جنگ یا قتل ترک هاست که در بخش امروز به شرح آن می پردازیم:

۱۰- ✪﴿ جنگ یا قتل ترک ها﴾:✪

★ رسول مبارک صلی الله علیه وسلم در حدیث صحیحی میفرماید:

✧ قیامت بر پا نمی‌شود تا مسلمانان با ترک‌ها بجنگند. ترک‌ها قومی هستند که چهرۀ آنان مانند سپرهای برجسته است لباس پشمی می‌پوشند و با کفش پشمی راه می‌روند. (۱)

همچنان در حدیث دیگری رسول کریم صلی الله علیه وسلم میفرمایند:

«قیامت برپا نمی‌شود تا با قومی بجنگید که کفش‌های آنان پشمی است و یا با ترک‌های چشم کوچک، قرمزرنگ و کوچک‌بینی که صورت آنان مانند سپر برحسته است. (۲)

عمرو بن تغلب می‌گوید از پیامبر صلی الله علیه وسلم شنیدم که فرمود:

«از جمله نشانه‌های قیامت جنگیدن شما با قومی با صورت پهن همانند سپر برجسته است» (۳)

مسلمانان در عصر صحابه اوائل خلافت اموی‌ها در عهد معاویه رضی الله عنه با ترک‌ها جنگیدند.

ابویعلی از معاویه بن خریج نقل می‌کند گفت:

 

﴿من نزد معاویه ابن ابی‌سفیان بودم وقتی نام‌های از فرمانده‌اش رسید بدین مضمون که ما بر ترک‌ها پیروز شدیم بسیاری از آن‌ها را کشتیم و غنائم فراوانی بدست آوردیم. معاویه از این امر عصبانی شد و دستور داد به او چنین بنویسند: (نامه شما به دست مان رسید) و از مضمون آن (قتل ترک‌ها و کسب غنائم) مطلع شدیم و تا دستور من نیاید با آن‌ها جنگ مکن و غنائم از آنان مگیر.

گفتم: چرا ای امیرالمؤمنین. گفت: از پیامبر صلی الله علیه و سلم شنیدم فرمود:

«ترکها بر اعراب پیروز می‌شوند در جایی که به هم می‌رسند محل روئیدن دو گیاه شیخ و قیصوم (دو گیاه تلخ اما خوشبو). بدین دلیل من قتال با آن‌ها را نمی‌پسندم. (۴)

عبدالله بن بریده از پدرش نقل می‌کند گفت: در کنار پیامبر صلی الله  علیه وسلم نشسته بودم از او شنیدم فرمود:

«همانا قومی با چهره‌های عریض و سپر مانند (سه مرتبه) و چشمانی کوچک امت مرا تا جزیرة‌العرب می‌رانند. بار اول هر کس از آن‌ها فرار کرد نجات یافت. بار دوم بعضی هلاک می‌شوند و بعضی دیگر نجات می‌یابند. بار سوم باقیماندۀ آنان ریشه‌کن می‌شوند. گفتند: ای پیامبر خدا، آن‌ها چه کسانی هستند؟ پیامبر (صلی الله علیه وسلم) فرمودند:

ترک‌ها سپس گفت قسم به کسی که نفسم در دست اوست اسب‌های شان را به ستون مساجد می‌بندند».(۵)

او گفت: بعد از آن موقع بریده همیشه دو یا سه شتر و مقداری کالا (توشه)ی سفر برای احتیاط به خاطر آنچه دربارۀ فتنه ی امراء ترک از پیامبر شنیده بود به همراه داشت . (۶)

در زمان صحابه این حدیث مشهور بود: «اتركوا الترك ما تركوكم» «اگر ترک‌ها با شما نجنگیدند شما نیز آن‌ها را رها کنید».(۷)

ابن حجر رحمه الله می‌گوید:

بین ترک‌ها و مسلمانان مسدود بود ولی کم‌کم باز شد و تعداد بردگان و خادمان ترک زیاد شد و به خاطر نیرو و قدرت شان ملوک دربارۀ آنان با هم به رقابت افتادند، تا جایی که بیشتر سپاهیان معتصم را ترک‌ها تشکیل می‌دادند سپس به مرور زمان ترک‌ها بر معتصم غلبه کردند و پسرش متوکل و اولادش را یکی پس از دیگری به قتل رساندند تا اینکه دیلمی‌ها وارد شدند و بعد پادشاهان سامانی ترک‌نژاد آمدند و شهرهای عجم‌نشین را تصرف کردند.

سپس آل سبکتکین و بعد از آن سلجوقیان بر ایران حاکم شدند و کشورهای عراق، شام و روم را به تصرف خود درآوردند و بعد بقایای پیروانشان یعنی (آل زنکی) و اتباعشان (بیت ایوب) در شام ماندند و تعداد ترک‌ها آنقدر زیاد شد که به کشورهای مصر و شام و حجاز نیز رسیدند.

در صدۀ پنجم عز بر آل سلجوق خروج کرد. شهرها را تخریب نمود و بسیاری را از بین برد.

ان شاء الله تعالی بقیه ی جنگ ترک ها را در بخش بعدی خدمت شما عزیزان پیشکش میکنم.

پس، با ما باشید و این سلسله را با تمرکز و تدبر تام مطالعه و بخش وار تعقیب کنید، فهم کنید، بفهمانید، شریک سازید و اجر ببرید.

جزاکم الله خیرا!

احمـــد (عــــارفی)

✪منابع و مأخذ:✪

(اصلیت ترک ها): علما اقوال زیادی درباره ی اصل و نژاد آن‌ها دارند، آنها از نسل یافث پسر بر نوح که یاجوج و مأجوج از نسل او هستند، از پسران قنطوراء (نام جاریه حضرت ابراهیم) که اولادی از ابراهیم به دنیا آورد که ترک‌ها و چینی‌ها از نسل آن‌ها هستند، آن‌ها از نسل تبع هستند. از نسل افریدون بن سام بن نوح هستند. کشور آن‌ها به نام ترکستان در شمال هند قرار دارد.

«النهاية فی غریب الحدیث» (۴/۱۱۳) و «ترتیب القاموس المحیط» (۳/۷۰۰) و «معالم السنن» (۶/۶۸) و «معجم البلدان (۲/۲۳) و «النهاية / الفتن و الملاحم» (۱/۱۵۳) تحقیق د. طه زینی و «فتح الباری» (۶/۱۰۴ و ۶۰۸) و «الإشاعة» (ص ۳۵) و «الإذاعة» (ص ۸۲).

۱- «لا تقوم الساعة حتى يقاتل المسلمون الترك، قوماً وجوههم كالمجّان المطرقة، يلبسون الشعر ويمشون في الشعر» «صحیح مسلم» کتاب الفتن و أشراط الساعة، (۱۸/۳۷ – با شرح نووی).

۲- «لا تقوم الساعة حتى تقاتلوا قوماً نعالهم الشعر، وحتى تقاتلوا الترك صغار الأعين، حمر الوجوه ذلف الأنوف ، كأن وجوههم المجّان المطرقة» «صحیح بخاری» کتاب المناقب، باب علامات النبوة فی الإسلام (۶/۶۰۴ – با شرح فتح الباری).

۳- «من أشراط الساعة أن تقاتلوا قوماً عراض الوجوه، كان وجوههم المجان المطرقة» «مسند احمد» (۵/۷۰ – با حاشیه منتخب الکنز) لفظ حدیث از اوست و صحیح بخاری» کتاب الجهاد، باب قتال الترک، (۶/۱۰۴ ۰ با شرح فتح الباری).

۴- «لتظهرن الترك على العرب حتى تلحقها بمنابت الشيخ  والقيصوم  فأنا أكره قتالهم لذلك» .«فتح الباری» (۶/۶۰۹). الشیخ: گیاهی خوشبو «معجم البلدان» (۳/۳۹۷).

قیصوم: گیاهی خوشبو بیشتر در صحرا می‌روید.

۵- «إن أمتي يسوقها قوم عراض الأوجه، صغار الأعين، كأن وجوههم الحجف  (ثلاث مرات) حتى يلحقوهم بجزيرة العرب، أما السابقة الأولى فينجو من هرب منهم وأما الثانية، فيهلك بعض وينجو بعض، وأما الثالثة، فيصطلمون  كلهم من بقي منهم». قالوا: يا نبي ‌الله! من هم؟ قال: «هم الترك» قال: «أما والذي نفسي بيده ليربطن خيلهم إلى سواري مساجد المسلمين» «النهاية فی غریب الحدیث» (۱/۳۴۵). «النهاية فی غریب الحدیث» (۳/۴۹) و «عون المعبود» (۱۱/۴۱۳).

۶- «مسند احمد» (۵/۳۴۸ – ۳۴۹ – با حاشیه منتخب الکنز) ابوالخطاب عمر بن دحیه می‌گوید: این سند صحیح است «التذكرة» قرطبی (ص ۵۹۳).

هیثمی می‌گوید: «ابوداود، احمد و بزار به اختصار آن را روایت کرده‌اند و راویان آن از راویان حدیث صحیح هستند» «مجمع‌الزوائد» (۷/۳۱۱).

اما روایت ابوداود می‌گوید: مسلمانها ترک‌ها را تاجزیرة العرب می‌رانند (سه مرتبه) در آن آمده است با شما جنگ می‌کنند قومی چشم کوچک (یعنی: ترک‌ها) و شما آن‌ها را فراری می‌دهید (سه بار) و به جزیرۀ العرب ملحقشان می‌سازید.

«سنن ابوداود» کتاب الملاحم، باب قتال الترک (۱۱/۴۱۲ – ۴۱۳ – با شرح عون المعبود) صاحب عون المعبود می‌گوید به نظر من روایت احمد صحیح‌تراست ولی روایت ابوداود از طرف برخی راویان در آن و هم ایجاد شده است.

و اینکه بریده همیشه دو یا سه شتر و توشه سفر به همراه داشته، به خاطر فرار از آنچه از پیامبر خدا در رابطه با ابتلاء امراء ترک شنیده است. روایت احمد را تأیید می‌کند و همچنین در برخی از راویان حدیث شک وجود دارد. و حوادث اتفاق افتاده روایت احمد را تأیید می‌کند. «عون المعبود» (۱۱/۴۱۴).

از قرطبی درباره سه بار خروج ترکها علیه مسلمانان مطالبی نقل شده است. او می‌گوید: ترکها سه بار علیه مسلمانان خارج شدند که خروج اخیر آن‌ها تخریب بغداد، قتل خلیفه و امراء و علماء بود آنان حتی شام را مدتی به دست گرفتند تا اینکه پادشاه مصر ملک مظفر به (قطز) درمعرکه (عین الجالوت) آن‌ها را شکست داد و جمع آنان را متفرق ساخت. و خداوند مسلمین را از شرشان پاک کرد.

۷- «سنن ابوداود» کتاب الملاحم باب فی النهی عن تهییج الترک والحبشة (۱۱/۴۰۹ – با شرح عون المعبود).

ابن حجر می‌گوید: این حدیث را طبرانی در حدیث معاویه نقل کرده است. «فتح الباری» (۶/۶۰۹).

عجلونی می‌گوید: «زرقانی گفته است این حدیث حسن است و در «الاصل» می‌گوید:

رواه ابوداود و النسائی … و طبرانی در «الکبیر»و «الاوسط» از ابن مسعود با این لفظ روایت می‌کند. «اتركوا الترك ما تركوكم» قال: «اول من یسلب امتی ملكهم وخولهم الله بنور قنطوراء» و همچنین از معاویه (با سند متصل) آن را روایت کرده است «کشف الخفاد مزیل الالباس عما اشتهرمن الأحادیث علی السنۀ الناس» (۱/۳۸) عجلونی تعلیق احمد القلاش چاپ مؤسسه الرساله بیروت.
آلبانی درباره این حدیث می‌گوید: موضوع است «ضعیف الجامع الصغیر» (۱/۸۱) (حدیث ۱۰۵).

سخاوی موضوع بودن حدیث را رد می‌کند «المقاصد الحسنه فی بیان كثیر من الأحاديث المشتهره علی الاسنة» (ص ۱۶-۱۷) چاپ دارالادب العربی للطباعه، ناشر مکتبۀ الخانجی بمصر سال (۱۳۷۵ ه‍. ق).

هیثمی می‌گوید: در روایت طبرانی عثمان بن یحیی القرقسانی برای ما شناخته نشده است اما بقیه رجال سند راویان حدیث صحیح‌اند». «مجمع‌الزوائد» (۷/۳۱۲).

می‌توانیم بگوییم این حدیث حداقل حسن است بخصوص ابن حجر آن را در زمان صحابه مشهور دانسته و خللی در آن وارد نکرده است.

شاید منظور آلبانی از موضوع بودن حدیث عبارت اضافه آخر حدیث است.

«اول من یسلب امتی ملكهم وما خولهم الله بنور قنطوراء» بعداً خواهد آمد که حافظ ابن حجر آن را قبول کرده است.

والله اعلم.
——————-

👈 ﴿لینک های دروس و مضامین تحریری، تصویری و صوتی شبکه های ﴿آیا میدانستید﴾ و ﴿دعوتگر﴾:

★برای فراگیری دروس روزمره از کانال وتس اپ به این لینک بپیوندید و روزانه دروس را در گوشی تان دریافت کنید:

https://chat.whatsapp.com/A3AhfmOi2HbGGxBsLDeZq6

———————

★ برای مطالعه ی مضامین کوتاه و مؤجز تصویری بالای لینک صفحه ی شخصی بنده در فیسبوک کلیک نموده، مضامین را تعقیب و ترویج کنید:

https://www.facebook.com/A.J.Arify/

———————-

★  برای مشاهده ی کلیپ های علمی، ساینسی، دینی و تعلیمی شبکه ی (آیا میدانستید؟) که اخیراً بنام دعوتگر نیز آن را در ویب سایت جهانی ثبت نموده ایم به کانال یوتیوب بپیوندید:

youtube.com/c/dawatgar

———————–

★ برای عضویت در کانال تیلگرام بالای این لینک کلیک نموده، به کانال ما بپیوندید:

t.me/ayamey

———————-

★جهت ارتقای سطح علم و دانش تان به صفحه ی فیسبوک (آیا میدانستید؟) که بنام (دعوتگر) نیز یاد میشود بالای این لینک کلیک نموده، عضو شوید:

fb.com/1dawatgar

———————-

★برای مطالعه ی مضامین بی نهایت مهم به سایت جهانی (دعوتگر) مراجعه نموده، موضوعات را با دیگران شریک سازید:

www.dawatgar.com

———————–

★ آیا مصروف هستید؟ وقت برای مطالعه ندارید؟ پس در اینصورت دروس صوتی را تعقیب کنید.

👈 لینک کانال سوند کلود SOUNDCLOUD برای فراگیری دروس صوتی تعلیمی، وعظ و خطابه ها، دکلمه ها و سیرت النبی صلی الله علیه وسلم:

https://www.soundcloud.com/dawatgar

———————–

★ چگونه خود مان و اطفال و خانواده ی مان را در مقابل شیاطین، سحر، جادو، زخم چشم و امراضی که از این موارد به انسان سرایت میکند، وقایه کنیم؟

👈 برای عضویت در کانال تیلگرام (الرقیة الشرعیة من الکتاب والسنة) به لینک زیر مراجعه نموده عضویت کانال تیلگرام را حاصل کنید:

http://T.me/Ruqeyah

————————

★ برای مطالعه و دانلود احادیث زیبا و ارشمند رسول کریم صلی الله علیه وسلم، سخنان ارزشمندِ سلف، موعظه های طلائی، که بصورت تصویری باکیفیت عالی طرح و دیزاین شده، عضو کانال Pintrest دعوتگر شوید و به علم تان بیافزائید، دانلود، باز نشر و ترویج کنید:

https://pin.it/6ohsmtrluxq2tt

جزاکم الله خیرا!

مخلص شما احمد ﴿عارفی﴾

…….

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 6 =