فتنه های آخر زمان

بخش بیست سوم

0 78,534

آیا میدانستید؟

﴿فتنه های آخر زمان﴾

﴿بخش بیست و سوم﴾:

﴿ناچیز شمردن هزار و چهار صد و چهل سالِ توحید، و تکریم دو هزار نوزده سالِ شرک﴾:

نوت: این بخشِ مضمونِ  ﴿فتنه های آخر زمان﴾ ردّی بر شبهه ی مفتی های حلال کننده ی حرام ها، در تکریم سال عیسوی و ناچیز شمردن سال هجری است.

یکی از فتنه های آخر زمان، ترویج، اشاعه، آرایش، بزرگداشت، تکریم، تلبیس و حلال شمردنِ اموری است که نه تنها با توحید و عقیده ی مسلمان ناسره و نامانوس است، بلکه، در مقابل توحید، و موازی با تثلیث   قد علم میکند.

چندین سال است که نام های خیلی مشهور و پیشتاز در علوم شرع، سرخط اخبار و عناوین دنیای مجازی شده، پیروان سر بکف ایشان، بزرگداشت و تکریم سال میلادی را با جرأتِ تام در عقب منبر های مساجد، از حلال ها افتا میکنند.

در طی چند سال اخیر ، به آن جدیت، اهتمام و جذابیتی که مسلمانان از ورود سال میلادی تکریم به عمل می آورند، حتی، خودِ عیسویان چنین بزرگداشتی بعمل نمی آورند که نمونه ی زنده ی آن در شهر تجارتی دُبی و ابوظهبی سرخط خبر های شرق و غرب شده است.

این در حالیست که، ﴿تقویم اسلامی﴾ مشهور به ﴿تقویم هجری قمری﴾ بخشی جدایی ناپذیر از هویت جوامع مسلمان و آحاد مسلمانان در گوشه‌ و کنار جهان است.

انتساب تقویم اسلامی به هجرت پیامبرگرامی اسلام صلی‌ الله‌علیه ‌و سلّم و سایر مهاجرین به مدینه است؛ هجرتی که یک نقطه ی‌ عطف بزرگ و سرنوشت‌ ساز در تاریخ اسلام به ‌شمار می ‌آید.

در حالیکه بسیاری از مسلمانان نمی ‌دانند آغاز سال هجری قمری با ماه محرم ‌الحرام است. متأسفانه به ‌دلیل غفلت مسلمانان و کوتاهی بیشتر رهبران سیاسی‌ و اندیشمندان دینی، اقشار مختلف مسلمان یا اسامی همه ماه‌های قمری را به ‌خوبی نمی ‌دانند یا از ترتیب دقیق آنها خبر ندارند.

چرا مسلمانان هویت شان را دوست ندارند، مبدأ سال های توحیدی را در آشغال های غرب تحویل ذباله دانی ها کرده، دو هزار و نوزده سالِ شرکِ تثلیث را در آغوش گرفته اند؟

چون، این یکی از فتنه های آخر زمان است که در بالا بدان اشاره کردم. فتنه ای که پای دانشمندان، دکتوران و متخصصینِ شرع را نیز در صدور فتوای های حلال شمردنِ تجلیل، تکریم، و گرامیداشت از سال میلادی را در دائره ی نزاع های کلیسا کشیده است. کلیسائی که سالیان متمادی در تعیین این تاریخ میان پاپ ها، شاهد تنازع، جدال و اختلاف بوده، مبهم بودنِ این روز را در میلاد مسیح، تاریخ نویسان خودِ شان، درج تاریخ نموده اند.

قبل از اینکه به شرح موضوع بپردازم، لازم میدانم حقایقی را پیرامون پیدایش تقویم عیسوی خدمت شما خواننده ی محترم تقدیم کنم.

﴿حقیقت مبدأ و پیدایشِ تقویم میلادی﴾:

بعد از نزاع های متمادی میان کلیسا ها و پاپ های وقت در مورد محاسبه ی صحیح روز (های) تولد عیسی علیه السلام، و عید خاصی که عیسویان بنام ﴿عیدِ پاک﴾ دارند، بالاخره در سال ۵۲۵ بعد از ميلاد، راهب رومی به نام «ديونی سيوس اكزيگيوس» بنا به درخواست پاپ ژان اول جدولهای جديدی برای تعيين روز ﴿عيد پاك﴾ تهيه كرد.

او پيشنهاد كرد كه تاريخ تولد حضرت عیسی علیه السلام به عنوان مبداء تقويم مسيحيان اختيار شود.

﴿ديونی سيوس﴾ به دلايلِ گنگ، مبهم، و نامعلومی، روز تولد عیسی علیه السلام را ۲۵ دسامبر حساب كرد.

در حالی كه پژوهشگران به استناد شواهد و اسناد مختلف تولد مسيح را حدود ۴ تا ۱۲ سال قبل از تاريخ محاسبه شده توسط (ديونی سيوس) ميدانند.

درتقويم پيشنهاد شده توسط وي طول سال شمسي ۲۵/۳۶۵ شبانه روز و سالهای قابل قسمت بر عدد ۴، كبيسه محسوب می شد. اما استفاده از تقويم ميلادی به علت عدم موافقت كليساهای مسيحی، جنبه ی عموميت پيدا نكرد.

تقويم ميلادی از قرن هفتم ميلادی در ايتاليا و انگلستان و به دنبال آن در قسمتهای از اسپانيا مورد استفاده قرار گرفت.

از قرن يازدهم ميلادی، تقويم ميلادی در قسمت عمده‌ای از اروپا جنبة عموميت پيدا كرد. در قرون اخير در بسياری از كتب تاريخی، نجومی و غيره تقويم ميلادی يادشده به نام «تقويم ژولين» يا «تقويم ژوليوسی» يا «تقويم ژولی» معرفي شده است.

با گذشت سال ها، اشکال دیگری پیش آمد و آن اینکه ﴿عید پاک﴾ عیسویان و سایر روزهای تاریخی یا مذهبی شان، به درستی در فصل های مربوط به خودشان قرار نمی گرفتند. علاوه بر این، روزهای اضافی بسیاری نیز روی یکدیگر انباشته شده بود.

از این رو، پاپ گریگوری سیزدهم در سال ۱۵۸۲ میلادی تصمیم گرفت که چاره ای برای این دشواری ها بیاندیشد.

پاپ دستور داد که از سال ۱۵۸۲ میلادی ده روز را کم کنند و برای آنکه تقویم برای همیشه درست باقی بماند، باز دستور داد که سال کبیسه را در پایان هیچ سده ای به حساب نیاورند مگر اینکه عدد آن سده قابل تقسیم بر عدد ۴۰۰ باشد.

﴿چگونگی پیدایش تقویم هجری قمری﴾:

در تاریخ اسلام هجرت پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم و مسلمانان به شهر مدینه است.

این رویداد سرنوشت ‌ساز نقطه‌ ی عطفی در تاریخ اسلام و مسلمانان محسوب می‌ شود.

پس از هجرت، مسلمانان توانستند به آزادی دینی و مدنی دست یابند. تاروپود سبک زندگی اسلامی و برنامه ‌های اقتصادی و سیاسی اسلام در مدینه ظاهر گشت. فرصت طلایی برای ترویج و تبلیغ دین برگزیده الله سبحانه و تعالی به ‌دست آمد.

همین امر باعث شد تا عمر فاروق رضی ‌الله عنه در دوران خلافت راشده ‌اش واقعه ی هجرت را نقطه ی آغاز تقویم اسلامی قرار دهد.

رأی عثمان وعلی رضی‌الله عنهما نیز همین بود. از طرفی قرآن کریم نیز به‌ همین نکته اشاره دارد:

«لَّمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَىٰ مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِيهِ» (توبه ۱۰۸)

مسجدی (مانند مسجد قبا) که از روز نخست بر پایه تقوا بنا گردیده است (و مراد سازندگان آن تنها رضای الله بوده است) سزاوار آن است که در آن برپای ایستی و نماز بگزاری.

بسیاری از علما و کارشناسان دینی معتقدند هدف از “اول یوم” در آیه روز اول هجرت است. مسجد قبا هم اولین مسجدی‏ست که پس از هجرت تاسیس شد. از این مطلب واضح گشت که اجماع صحابه به خطا نرفته ‌است.

در جای دیگری در سوره ی کهف الله سبحانه و تعالی با لطافتِ خاصی تفاوت های سال را بیان میکند:

وَلَبِثُوا فِي كَهْفِهِمْ ثَلَاثَ مِائَةٍ سِنِينَ وَازْدَادُوا تِسْعًا (کهف ۲۵)

آنها در غارشان سیصد سال درنگ کردند، و نه سال (نیز) بر آن افزودند.

شرح آیه ی مبارک:

– یک ماه قمری به طور متوسط ۲۹٫۵۵۰۳۹ روز می باشد

– یک سال قمری ۳۵۴٫۶۰۳۹۴۸ روز می باشد

– یک سال شمسی ۳۶۵٫۲۴۱۱ روز می باشد

۳۰۹×۳۵۴٫۶۰۳۹۴۸=۱۰۹۵۷۲=۳۰۰×۳۶۵٫۲۴۱۱

پس سیصد سال شمسی است مساوی با سی صد ونه سال قمری.

طوری که میبینیم قرآن کریم مدت توقف اصحاب کهف را در هر دو نوع سال شمسى و قمری واضح ساخته و تفاوت ۹ سال را محاسبه نموده است(والله اعلم).بدون شک قرآن که دارای این چنین معلومات دقیق علمی مافوق علوم معاصر می باشد.

برادر و خواهر مسلمان:

آگاهی از تقویم اسلامی از آن جهت توجه مسلمانان را می‌ طلبد که اساس بسیاری از احکام‌ شرعی و عبادی، و همچنین وقایع مهم تاریخی مبتنی بر دانستن تاریخ قمری است.

به‌ عنوان نمونه اگر از تاریخ دقیق رمضان، روزعرفه، ایام بیض (سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم هر ماه قمری) و عاشورا مطلع نباشیم چگونه می‌ توانیم فضیلت روزه و عبادات مخصوص این ایام را درک کنیم؟

علاوه بر این، چگونه می‌ توان بدون آگاهی از تاریخ قمری از عید فطر و قربان باخبر شد؟ مناسک حج و قربانی را به ‌‌جای آورد و تکبیرات تشریق را از دست نداد؟

باید دانست که تاریخ معتبر از دیدگاه فقه ‌اسلامی تاریخ قمری است. به‌ همین علت در احکامی مثل عدّه زن متوفی‌ عنها، مطلقه یائسه و زنی که شوهرش مفقودالاثر است ماه و سال قمری بی نهایت مهم و معتبر است.

آیا شایسته است برای مسلمان که این همه لطافت ها و زیبائی را که قرآن کریم در مورد سال قمری، (که همانا شروع توحید است) بیان نموده است ناچیز بشماریم و بر تقدیس دو هزار و نوزده سال شرک و تثلیث لبیک گفته، هویت اسلامی خویش را به باد فنأ دهیم؟

دلایلی که در این نوشتار پیشکش کردم، نظر به دلایل تلبیسی مفتی های حرام پسند، به کتاب و سنت و اخلاق نبوی صلی الله علیه وسلم سازگار، و بر عقل سلیم مُلزِم، قانع کننده و معقول بوده، ان شاء الله تعالی، صاحبانِ درک و فهم را از آغشته شدن به این فتنه ی آخر زمان احیای مجد اسلامی خواهد بخشید.

احمــد ﴿عــــارفی﴾

عزیزان گرانقدر!

لطفاً این مضامین خیلی مهم و حیاتی را با تمام خانواده، اقارب، دوستان، و همکاران تان شریک سازید، و در رشد فکری، عقیدتی، ایمانی و وجدانی همنوع تان اقلاً یک امر خیری را، مایه ی حصولِ صدقات جاریه ی تان سازید.

جزاکم الله خیراً!

ادامـــه دارد…

سه شنبه ۱۱ جدی ۱۳۹۷ | ۲۵ ربیع الاخر ۱۴۴۰

🗓  TUE | 01 | JAN | 2019

✧ t.me/ayamey
✧ youtube.com/c/dawatgar
✧ fb.com/1dawatgar
✧ www.dawatgar.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش − 5 =