فتنه های آخر زمان

بخش هفتم

0 780,611

اعمال و افعال ما و فتنه های آخرزمان!

﴿بخش هفتم﴾:

﴿ظهور فتنه های متعدد در مشرق﴾:

★ منبع بیشتر فتنه‌های واردشده بر مسلمانان در مشرق بوده است در آنجایی که شاخ شیطان طلوع می‌کند همانطور که پیامبر خدا به ما خبر می‌دهد. عبدالله پسر عمر می‌گوید در حالی که پیامبر خدا ج رو به مشرق ایستاده بود از او شنیدم چنین فرمودند:

✧ «آگاه باشید فتنه در آنجا است، فتنه در آنجاست، در جایی که شاخ شیطان طلوع می‌کند (یا می‌روید)» (۱)

قرن الشیطان یعنی نیروی شیطان و پیروانش یا اینکه شیطان هنگام طلوع خورشید سرش را در برابر آن قرار می‌دهد تا سجود بندگانش روی آن قرار گیرد.

مسلم در روایتی با این لفظ آن را بیان می‌کند پیامبر خدا فرمود:

✧ «اساس کفر آنجاست که شاخ شیطان در آن طلوع می‌کند (مشرق زمین)»

ابن عباس می‌گوید: یک بار پیامبر ج چنین دعا کرد:

✧ «پروردگارا کیل و پیمانه ما را پربرکت کن و شام و یمین را مبارک گردان». مردی گفت ای پیامبر خدا پس عراق؟ پیامبر فرمود شاخ شیطان و اوج فتنه در آنجاست و همچنین مشرق منشأ جور و جفا است» (۲)

ابن حجر می‌گوید: «منشأ اولین فتنه‌ای که موجب تفرقه بین مسلمانان شد و شیطان را خرسند و خوش‌حال ساخت مشرق بود و همچنین بدعت در آنجا رشد کرد» (۳)

★ در عراق فرقه‌های خوارج، روافض، باطنیه، قدریه، جهمیه، معتزله تشکیل شدند و منشأ اغلب اقوال کفرآمیز مشرق زمین یعنی سرزمین مجوس، زردشتی ، مانویه ، مزدکیه ، هندوسیه ، بوذیه  اخیراً قادیانیه ، بهائیه  و… امثال آن‌ها است. و همچنین ظهور قوم تاتار در قرن هفتم هجری در مشرق بود. به دست آنان قتل و کشتار بزرگی در منطقه ایجاد شد که تفصیل آن در کتب تاریخ آمده است. (۴)

این روند تا امروز نیز ادامه داشته و اکنون مشرق زمین منبع فتنه‌ها، شرارتها، بدعت و خرافات است و شیوعیت کفر مآب مرکز آن در روسیه و چین است.

★ و همچنین ظهور دجال و یاجوج و ماجوج نیز از شرق است.

از فتنه‌های ظاهر و پنهان به الله سبحانه و تعالی پناه می‌بریم.

★ برخی از فتنه‌هائی که پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم دربارۀ آن‌ها بحث کرده‌اند از نشانه‌های قیامت محسوب می‌شوند مانند واقعه ی صفین و ظهور خوارج،  و بقیه فتنه‌های بزرگی که سبب تفرقه بین مسلمانان شده‌اند، که در بخش های بعدی، در مورد نیز بحث خواهم کرد.

در بخش بعدی در مورد فتنه ها موارد جالبی را خدمت شما عزیزان پیشکش خواهم کرد، پس با ما باشید و این سلسله را با تدبر و تفکر مطالعه و با دیگران شریک سازید و اجر ببرید.

جزاکم الله خیرا!

احمــد (عـــارفی)

👈 ﴿منابع و مأخذ﴾:

۱- «ألا إن الفتنة هاهنا، ألا إن الفتنه هاهنا، من حيث يطلع قرن الشيطان» . «رأس الكفر من هاهنا من حيث يطلع قرن الشيطان» یعنی المشرق «روایت از مسلم و بخاری» «فتح الباری» (۱۳/۴۶)

۲- «اللهم بارك لنا في صاعنا ومدّنا وبارك لنا في شامنا ويمننا» روایت از طبرانی، راویان آن موثقند «مختصر الترغیب و الترهیبم (ص ۸۷) للحافظ ابن الحجر تحقیق عبدالله بن سید احمد بن حجاج، مطبعة التقدم، ناشر مکتبة السلام، قاهره چاپ چهارم (۱۴۰۲ ه‍‌).

۳- «فتح الباری»، (۱۳/۴۸)

۴- مجوس:

پیروان زردشت پسر یورشب اهل آذربایجان است آنان معتقدند نور و تاریکی دو اصل متضادند و مبدأ موجودات عالم هستند. زردشت می‌گوید: خداوند پدیدآورنده نور و تاریکی است. زردشتیه جماعتی منظم با درجات و مراتب متفاوت در منطقه فارس هستند «الملل و النحل» (1/236 – 237) شهرستانی و کتاب «وجاء دور المجوس» (ص 24) دکتر عبدالله الغریب.

★ مانویه:

پیروان پسر فاتک مجوسی هستند. براساس عقیده آنان جهان پدیدآمده از دو اصل قدیمی نور و ظلمت است. «الملل و النحل» شهرستانی (1/244).

★ مزدکیه:

پیروان مزدک پسر با فدا داند کسی که به آزادی بی‌قید و بند و اشتراک در اموال و زنان دعوت می‌کرد. کمونیسم جدید در واقع تداوم راه مزدکیت بود «ملل و نحل» شهرستانی (1/249) و کتاب «جاء دورالمجوس» (ص 27-29).

★ هندوسیه:

هندوسی دیانت بیشتر مردم هند است و توسط آریایی‌ها هنگام فتح هند به آنجا برده شد مؤسس معیّنی ندارد. مجموعه عقائد این آیین دارای آلهه فراوانی است که مردم را به چهار طبقه تقسیم می‌کنند. اعلای آن‌ها براهمه و پایینترین آن منبوذون هستند. کتاب مقدسی به نام «الویدا» دارند که بیشتر تاریخ آریایی‌ها یعنی طبقه براهمه را بحث می‌کند و در آن مجموعه‌ای تعالیم نیز دیده می‌شود. «مقارنة الادیان / ادیان الهند الکبری» (4/49 – 46) احمد شلبی.

★ بوذیه:

مؤسس آن (سیدهارتا) مشهور به بودا است. دعوت این آیین بیشتر به زهد، ریاضت و تقشف است او معتقدبه تناسخ (اساس ادیان هند) است و همچنین او هیچ الهی را قبول ندارد.


….

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − 3 =