اتحاد و اتفاق، داروی دردهای ملت

بخش یازدهم

0 53,903

آیا میدانستید؟

اتحاد و اتفاق، داروی دردهای ملت!

﴿بخش یازدهم﴾:

همانطوریکه در بخش قبلی یاد آور شدیم، اتحاد و اتفاق میان مسلمانان از جایگاه خاصی در اسلام برخوردار است ، بطوری که الله سبحانه و تعالی در قرآن کریم به اتحاد مسلمین صراحتاً امر فرموده است و امر الهی برای وجوب می باشد بنابراین نتیجه می گیریم که وحدت از واجبات دینی است .

الله سبحانه و تعالی برای مومنان ، یک دین را برگزیده است که پیروانش تنها گروه بر حق شناخته می شوند ، بدین جهت خالق مهربان برای حمایت از مسلمانان و حفظ دین مبین اسلام در برابر دشمنان، وحدت را بین پیروان دین اسلام الزامی قرار داده است، چنانچه میفرماید:

وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا (آل عمران ۱۰۳)

و همگی به ریسمان خدا [= قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله وحدت‌]، چنگ زنید، و پراکنده نشوید!

در این آیه، حبل الله یعنی قرآن، که محور وحدت تعیین شده است چرا که قرآن کریم بیانگر مشترکات فرق اسلامی است، و می توان گفت این از پند های حکیمانه ی قرآن کریم به مسلمانان است.

این واضح و آشکار است که روایات و دیدگاه های شخصی به دلیل اختلافات نمی توانند محور وحدت باشند .

در ادامه ی آیه کریمه ی فوق، وحدت یک نعمت توصیف شده است که متضمن دو نعمت دیگر است:

۱- یکی برادری در دنیا

۲- و دیگری نجات اخروی

که الله سبحانه و تعالی هشدار می دهد، این نعمت ها را به یاد آورید.

اما اگر وحدت نباشد چه می شود ؟ در این باره قرآن کریم مشخص فرموده است :

وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّـهَ مَعَ الصَّابِرِینَ.

و با همدیگر نزاع نکنید،که سست شوید، وقوت (وابهت) شما از میان برود، و صبر کنید، بی گمان خداوند با صابران است(سوره انفال آیه۴۶)

پس نزاع از مصادیق خلاف وحدت است که نتیجه ی آن ضعف مسلمانان و از بین رفتن شوکت آنها خواهد بود.

این را حدیثی از رسول کریم صلی الله علیه وسلم بیشتر تفسیر می کند که فرموده است :

ید الله مع الجماعه. (صحیح بخاری).

کسانی که یکدیگر را در امور خیر همکاری می نمایند از یاری الله سبحانه و تعالی بهره مند خواهند شد و معنی دوم آن این است که مسلمانان همه بر قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم عامل باشند تا از تفرق نجات حاصل نمایند .

وحدت محصول، پندار، گفتار و کردارِ همنوا با قرآن، کلامِ الله سبحانه و تعالی و سنت رسول کریم صلی الله علیه وسلم است که این خود، از آموزه های اساسی قرآن کریم، کتاب مقدس مسلمانان است.

اگر پندار نیک باشد، گفتار نیک می شود ، اگر گفتار نیک باشد کردار نیک می شود و اگر کردار نیک شود حیاتِ بشر گلدسته می شود.

بر این مبنا، مسلمانان از آنچه که خلاف پندار نیک است بپرهیزند و از تبلیغ آن توبه نمایند، چون، کینه و حسد و شیوه ی بیان کینه زا، بر خلاف پندار نیک و ضد آموزه های دینی هستند.

الله تعالی میفرماید:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ (حجرات ۱۲)

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از بسیاری از گمانها بپرهیزید، چرا که بعضی از گمانها گناه است

استفاده از کلمات نا شایست که برای برخی ها حساس برانگیز است، بر خلاف گفتار نیک است و اسلام از آن نهی کرده است .

پیامبر مهربان، رسول کریم صلی الله علیه وسلم فرمودند :

﴿من کان یؤمن بالله و الیوم الآخر فلیقل خیرا او لیصمت﴾

کسی که به خدا و روز قیامت ایمان دارد یا سخن نیک بگوید و یا ساکت شود.

همچنین ، کردارها نیک باشند زیرا که کردارهای بد بر خلاف آموزه های دین مبین اسلام است.

پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم نیز فرمودند:

﴿مسلمان کسی است که سایر مسلمانان از دست و زبان او در امان باشند.﴾

همچنین فرمودند :

کونُوا عِبَادَ اللهِ إِخْوَانًا، الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ، لَا یَظْلِمُهُ وَلَا یَخْذُلُهُ وَلَا یَحْقِرُهُ، التَّقْوَى هَاهُنَا – وَأَشَارَ بِیَدِهِ إِلَى صَدْرِهِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ -، حَسْبُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ مِنَ الشَّرِّ أَنْ یَحْقِرَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ، کُلُّ الْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ حَرَامٌ: دَمُهُ، وَمَالُهُ، وَعِرْضُهُ.

با یکدیگر برادر باشید چرا که:

۱- مسلمان برادر مسلمان است
۲- به او ظلم نمی کند،
۳- او را ذلیل و خوار نمی سازد،
۴- او را تحقیر نمی کند.

و از نشانه های بد بودن انسان همین بس که برادر مسلمانش را تحقیر کند و سه چیز بر هر مسلمان حرام است:

۱- تعدی و تجاوز به مال مسلمان،
۲- تجاوز به آبرو و حیثیت او
۳- و ریختن خون مسلمان

زیرا اینها همه محترم است و باید در برابر یکدیگر به آن پایبند باشیم.

اگر یکی از این موارد فوق در یک جامعه مراعات نشود، ﴿کشتی وحدت و اتفاق﴾ در چنین جامعه ئی، در منجلابِ تعدی، تجاوز، خون ریزی و کشتار، تحقیر و ظلم، آبرو ریزی و پامال شدن حق مردم، غرق میشود. آموزه های دین مبین اسلام سراسر برادری و همدلی است و تنها راه رسیدن به وحدت عملی امت اسلامی، بازگشت به این آموزه هاست .

لازم است با یک دیگر تعامل کنیم و به اندیشه و شخصیت های دیگران احترام قائل باشیم ، حساسیت های بنا شده بر تعصبات بی اساس و مغایر دین را از میان برداریم، زبان را صرف منحیث آله ی افهام و تفهیم استفاده کنیم، ملیت پرستی و نژاد سالاری را بدور افگنیم، و از این فرصت زیبا، برای وحدت نهائی پیش دستی کنیم.

همین معنای وحدت، اتفاق و اتحاد است، یعنی توانائی پذیرش دیگران را داشته باشیم، و به کسی به دیده ی حقارت نگاه نکنیم، سایر معانی و روشهای دیگر وحدت با این جمله متحقق می گردند.

این را بدان که وحدت ما شکست دشمنان ماست. مسلمان در اوج توانائی و نا توانی اش، دیگران را تحمل میکند.  هیچ کس حساب رس دیگری نیست، حساب رس همه انسانها، فقط الله سبحانه و تعالی است آن هم در روزی مشخص .

اگر خود را حساب رس دیگران بدانیم نمی توانیم برادری را حفظ کنیم و اگر حساب رسی دیگران را به الله تعالی وا گذار کنیم می توانیم به وحدت واقعی برسیم.

همه باید این حقیقت را درک نمائیم  و فراموش نکنیم که انسانها همگی در لست الهی جهت حساب رسی قرار گرفته و درصف انتظار بسر می برند .

لذا می توانیم بگوئیم که قضاوت و حساب رسی دیگران، معنی دار نیست به دلیل اینکه جایگاه آن را نداریم.

هیچ انسانی با دیگری هم اندیشه نیست حتی دو برادر ، کسانی که تمایل به متحد کردن اندیشه ها دارند ابتدا از برادران و افراد خانواده خود شروع کنند، اگر ثمره بخش بود بعد به دیگران فکر کنند که ثمره بخش نخواهد بود .

بنابر این برادرت را بدون اندیشه ی او بپذیر آنگاه به وحدت تبدیل می شود.

در نهایت هر یک از مسلمانان به فکر تزکیه و اصلاح شخصی خود باشند همانند اسلاف دینی شان ، چرا که همه نیازمند تزکیه هستند و خود را نیازمند دانستن ، روش مفیدی است برای اجتناب از هواهای نفس .

قرآن و کعبه محور اتحاد هستند، و مطمئن هستم کسانی که در ادعا، صادق باشند از عنایات آسمانی فیض خواهند برد .

به امید سربلندی و عزت برای مسلمین در همه نقاط هستی .

عزیزان گرانقدر!

لطفاً این مضامین خیلی مهم و حیاتی را با تمام خانواده، اقارب، دوستان، و همکاران تان شریک سازید، و در رشد فکری، عقیدتی، ایمانی و وجدانی همنوع تان اقلاً یک امر خیری را، مایه ی حصولِ صدقات جاریه ی تان سازید.

جزاکم الله وخیراً!

احمــد ﴿عـــارفی﴾

ادامـــه دارد..

سه شنبه، بیست و ششم ربیع الاخر، سال ۱۴۳۸

بیست و چهارم جنوری ۲۰۱۷

https://www.facebook.com/meydanestid

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − چهار =