سلسلهٔ مضامین امراض ساری در جامعه

مشاجرات زناشوئی و بی احترامی میان زوجین

0 74,387

برادر و خواهر مسلمان:

اولین سنگ تهداب تشکیل خانواده به محبت و دوستی و ایجاد فضای آرام و پر از الطاف بین زوجین آغاز میگردد. این تهداب بر مبنای عطوفت و محبت خاصی که خداوند در دل های طرفین می اندازد، آغاز میگردد، و در این شکی نیست که این رشته یکی از مقدس ترین رشته های دنیا بین دو انسان است.

«عقد» از نظر لغت به معنای «گره زدن » و خود «گره » است و در اصطلاح، هر چیزی است که در سایهٔ آن، رابطه ای میان دو فرد یا دو گروه ایجاد می شود، و در زبان ازدواج و زناشویی، «عقد» عبارت است از ایجاد پیوند مشترک بین زن و شوهر که در سایهٔ آن، حقوق ، تعهدات و مسؤولیت های دو جانبه پدید می آید.

«عقد» قراردادی به منظور مشارکت دو تن در زندگی خانوادگی وایجادنوعی روابط شرعی وقانونی است. ‌

الله سبحانه و تعالی میفرماید:

وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُون َ (روم ۲۱)

و از نشانه‌های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد؛ در این نشانه‌هایی است برای گروهی که تفکّر می‌کنند!

ازدواج از نظر اسلام پیمان مقدسی است که برقراری آن بر اساس مقررات، آداب و رسوم، تشریفات، سنن و قوانین خاصی صورت می گیرد. ازدواج عاملی برای نجات از آلودگی، موجبی برای نجات از تنهایی و سببی برای بقای نسل است.

وقتی فرد نکاح میکند، افعال و اعمال ماقبل را پدرود میگوید و با عزم راسخ برای بقای سالم و زندگی نوین، در محدودهٔ احکام اسلام عزیز، خود را و زوج خود را با اشتیاق خاصی سوق میدهد.البته که این پروسه پیامد های منفی با پلان های مخرب و حسودانهٔ دشمن آشکار، شیطان رجیم را در مسیر همراه دارد.

متأسفانه بسیاری از جوانان با افکار خود ساز و اندیشه های رؤیایی که در جامعهٔ ما معمولاً از فلم های هندی این انگیزهٔ تخیلی را میگیرند،  وارد زندگی زناشویی می شوند و می خواهند از راه تصادف و شانس زمینه را برای داشتن یک کانون سالم پدید آورند، در حالی که تن دادن به ازدواج بدون هدف و روش سنجیده همانند قرار دادن اساس ساختمان بر روی زمین سست و لرزان است که محلی برای زندگی اطمینان بخش نخواهد بود.

زندگی هر یک از زن و شوهر منقسم به دو محیط  است. روابط داخلی و خانوادگی و روابط خارجی و اجتماعی. بنابراین، زن صالح در خانواده وسیلهٔ تحقق سعادت مرد در نیمی از زندگانی او و مرد نیکوکار برای زن وسیلهٔ سعادت نیمی از روابط حیاتی اوست، زیرا ازدواج وسیلهٔ موفقیت هر یک از طرفین در مقدار زیادی از وظایف عبادی خواهد بود که پیامبر اسلام صلی الله علیه وسلم به نیمی از دین تعبیرنموده است.

 هدف از ازدواج در اسلام به مراتب، بالاتر و مقدس تر از آن است که تنها در حد کام جویی جنسی باشد، زیرا اگر چنین بود هیچ فرقی میان ازدواج انسان و جفت گیری حیوانات نبود و ازدواج مشمول این همه قوانین آسمانی و رهبری پیامبران علیهم السلام و راهنمایان قرار نمی گرفت.

پس باید در آن اهداف مهم دیگری نیز وجود داشته باشد، از جمله ایجاد، بقا و طهارت نسل، تکمیل و تکامل، مودت و صفا و از همه بالاتر، انجام وظیفهٔ الهی.

زن و مرد مسلمان به استناد شرع اسلام عقد می کنند برای اینکه در هر کشور که باشند باید زندگی خانوادگی شان به اساس اسلام باشد. زیرا خانواده مهم ترین هستهٔ یک جامعه و زندگانی اسلامی است با اینکه در کشور مسلمان اقامت نداشته باشند  و اساسأ اسلام در محیط خانواده باید شروع شود.

اگر یکی از طرفین اسلام را در محیط خانوادگی مراعات نمیکند ودر عملکرد آداب اسلامی کُندی و سستی میکند، این عقد به مشکلات و مشاجرات جدی روبرو خواهد شد.

در خانوادهٔ اسلامی زن و مرد مسلمان در مقابل همدیگر مسوولیت اخلاقی مشترک دارند. وقتیکه قرآن مجید به وضاحت می گوید “زن لباس مرد است و مرد لباس زن است”، و پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم می فرمایند:

“مرد شبان است در اهل خود و مسئول رعیت خود و زن شبان است در خانهٔ شوهر و مسئول رعیت خود”  پس زن و مرد نه تنها که در خانواده حقوق مساوی دارند ، بلکه مسئولیت مشترک هم دارند. بطور مثال اگر مرد از قانون اسلام خارج میشود و اوامر ضد اسلامی را انجام میدهد ، زن حق دارد او را امر به معروف کند یعنی متوجه بسازد که این عملش مغایر احکام اسلامی است.

و یا اگر زن از اخلاق یا حکم اسلامی پیروی نمی کند مثلاء لباس بی ستر و نادرست می پوشد شوهر باید او را امر به معروف کند که مراتب آن در قرآن مجید تذکر رفته است.

محبت دوجانبه، مهرباني، احترام واحساس انسانيت از لازم های یک خانوادهٔ سالم با اعضای سالم است. تفاهم و گفتگو بين زن و شوهر كه دو عضو كليدي خانواده هستند بدون شك ضامن مصونيت اعضاي فامیل از پراكندگي و ازهم‌پاشيدگي خواهد بود.

رفتار زشت و رکیک آميخته با قهر، غضب و خشونت، شيرازهٔ خانواده را فرومی پاشد و نظم اعضاي فامیل را بر هم می زند؛ زيرا اين پديده، رشته هاي دوستي و عواطف انساني را قطع مي كند

خشونت يا رفتار زشت فرد با خانواده يا با اجتماع، امروزه به يكی از معضلات بزرگ جهاني تبديل شده است كه توجهٔ دانشمندان و روان شناسان را به خود جلب كرده و آنان در تلاش اند؛ تا راه حلی براي محو يا كاهش آن به دست بياورند. 

ادامــــــه دارد….

عزیزان گرانقدر:

لطفاً این سلسله ی مضامین خیلی مهم و حیاتی را با تمام خانواده، اقارب، دوستان، و همکاران تان شریک سازید، و در رشد فکری، عقیدتی، ایمانی و وجدانی همنوع تان اقلاً یک امر خیری را، مایه ی حصولِ صدقات جاریه ی تان سازید.

جزاکم الله خیراً!

احمد ﴿عارفی﴾

ادامـــه دارد….

چهار شنبه، ۱۸ میزان ۱۳۹۷ | اول صفر ۱۴۳۹

🗓  WED| 10 | OCT | 2018

👉  t.me/ayamey

📽  youtube.com/c/dawatgar

🌐  fb.com/meydanestid

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − نوزده =