سلسلهٔ مضامین امراض ساری در جامعه

مشاجرات زناشوئی و بی احترامی میان زوجین. ﴿بخش دوم﴾

1 72,439

زندگی مشترک زوجین در حقیقت عبادت است. یک مرد نیک و خوب که پابند احکام اسلام باشد و با همسر خود به نیکی و خوش خُلقی رفتار کند، وی در اصل بر عبادات نیک خود افزوده است.

متأسفانه در جامعه و فرهنگ ما بسا موارد غیر اسلامی که مغایر سنت و دین مبین و درس های پیامبر سترگ اسلام است، بشکل قراردادی بین عوام قبول شده که حق طرفین، علی الخصوص زنان در آن تلف شده، مردان خود را یکه تاز میدان میپندارند.

یک زن مسلمان و باعفت بااشتیاق زیاد انتظار شوهرش را دارد تا بعداز عشاء فوراً نزد او برگردد وتا ساعات آخر شب به شب ‌نشینی خارج از منزل مشغول نشود؛ چون این امر اگر موجب وسوسه و شک و تردید در دل زن نگردد، حداقل موجب تشویش و اضطراب او برای شوهرش می‌گردد.

اناث بطور عموم افکار لطیف و رقت قلب دارند، با مردان شان بزودی انس میگیرند و توقعات عاطفی شان اضافه تر از آن است که مردان میپندارند، و از دیدگاهٔ روانشناسی معاصر خوش ندارند شوهر شان خارج از خانه و دور از همسران شان شب را سپری کنند، اگرچه هنگام نمازهم باشد تا حق او را ادا کرده باشد.

چنانچه پیامبر صلی الله علیه وسلم طولانی شدن شب نشینی (در عبادت) عبدالله بن عمر و دوری ازهمسرش را بر او انکار کرد و فرمود :

(إن لزوجک علیک حقا) متفق علیه 
(همانا همسر شما بر شما حق دارد)

زن خردمند و هوشیار زنی است که آنچه را الله تعالی و رسول او صلی الله علیه وسلم بزرگ دانسته‌اند بزرگ بداند و حق شوهرش را به خوبی ادا کند و در اطاعت از او کوشش نماید؛ چون اطاعت از شوهر موجب وارد شدن به بهشت می‌شود، چنانچهپیامبر صلی الله علیه وسلم  می‌فرماید :

(إذا صلت المرأة خمسها، و صامت شهرها، و حفظت فرجها، و أطاعت زوجها، قیل لها ادخلی الجنة من أی أبوابها شئت)

«اگر زن نمازهای پنجگانه را بجا آورد و روزهٔ رمضان را بگیرد و از زنا دوری کرده و از شوهرش اطاعت کند به او گفته می‌شود از هر دری از درهای بهشت که می‌خواهی داخل شو».

پس ای زن مسلمان دقت کن که چگونه پیامبر صلی الله علیه وسلم  اطاعت از شوهر را از موجبات دخول به بهشت دانسته و آنرا در ردیف نماز و روزه قرار داده است.

اگر زندگی مشترک زوجین بیغش و بی آلایش، و بدون مداخلات اعضای خانواده های طرفین وبر اساس دین مبین اسلام بنا شود، بر علاوهٔ آنکه زوجین از خشونت دور خواهند بود، محبت و عطوفت میان شان روز بروز زیاد شده، شک و تردید از میان آنها برداشته خواهد شد.

بدبختنانه زنانی با عادات خرافاتی و عنعنوی در جامعه داریم که دختران شان را بعداز عقد نکاح مشوره های بیجا و منفی میدهند، درزندگی ایشان تجسس بیجا میکنند و آتش جنگ و نزاع را بین زوجین در داده، حتی شعله ور، هم میسازند.

یک زن عاقل، با احساس و باایمان، به شوهرش  نسبت به هرکسی دیگری ارج میگذارد و به کسی حق تصرف در زندگی شخصی اش را نمیدهد و به هیچ وجهه اسرار خانوادگی خود را به کسی افشا نمیکند. ونیز مردان بی ننگ و بیغیرت هستند که اسرار ذات البینی را به دیگران حکایت میکنند.

این امر نه تنها از اعمال شیطان محسوب میشود، بلکه در محبت و دوستی زوجین رخنه وارد کرده، از احترام باالمتقابل میکاهد. هر امری که سبب بی احترامی بین زوجین گردد، تشنجات و کدورت قلبی را در طرفین شعله ور میسازد.

از اسماء بنت یزید(رض) روایت است که گفت : نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم بودم و زنان و مردانی هم دور او نشسته بودند پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند :

(لعل رجلا یقول ما یفعل بأهله، و لعل امرأة تخبر بما فعلت مع زوجها، فأرم القوم، فقلت إی و الله یا رسول الله، إنهن لیفعلن و إنهم لیفعلون، فقال صلی الله علیه وسلم : فلا تفعلوا، فإنما مثل ذلک کمثل شیطان لقی شیطانة فی طریق فغشیها و الناس ینظرون).

«شاید در میان شما مردی باشد که آنچه را با زنش انجام داده بگوید، و یا زنی باشد که آنچه را با شوهرش انجام داده تعریف کند!؟ مردم ساکت شدند، گفتم : به خدا قسم ای رسول الله! زنان این کار را می‌کنند و مردان هم این کار را می‌کنند، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : این کار را نکنید چون این کار مانند کار شیطان نری است که شیطان ماده‌ای را در راه می‌بیند و در حالیکه مردم به آنها نگاه می‌کنند با او آمیزش می‌کند».

یکی از عوامل ایجاد بُغض و کینه در زنان، که به مرور زمان منجر به نزاع و دعوای میان زوجین میگردد، دست کم گرفتن زن و اهمیت ندادن او در اوامر خانوادگی است.

مردانی هستند که مطالعهٔ اسلامی ندارند و کارهائی را بدون مشوره با همسر خود انجام میدهند. این امر مغایر وصیت پیامبر صلی الله علیه وسلم و آداب اسلامی است.

یک مرد در کارها بایستی با همسرش مشورت کند بویژه در مواردی که مربوط به او و فرزندانشان می‌شود، چراکه پیامبر صلی الله علیه وسلم  باهمسرانش مشورت می‌کرد و نظر آنان را قبول می ‌کرد،

از جمله مشورت پیامبر صلی الله علیه وسلم  با همسرانش این بود که بعد از قرارداد صلح حدیبیه به اصحابش فرمود :

(قوموا فانحروا ثم احلقوا)
«بلند شوید ذبح کنید و سپس سرهایتان را بتراشید»

به خدا قسم تا سه بار این جمله را تکرار کرد، کسی از آنان بلند نشد، وقتی دید که هیچ کسی بلند نشد،

(پیامبر صلی الله علیه وسلم ) نزد ام سلمه(رض) رفت و رفتاری را که از مردم سر زده بود برایش تعریف کرد،

ام سلمه گفت :

ای پیامبر خدا! اگر این کار (ذبح و تراشیدن سر) را دوست داری بیرون برو و تا شتر خود را ذبح نکرده‌ای و سلمان را صدا نزده‌ای که سرت را بتراشد با هیچ کس حتی یک کلمه حرف نزن،

پیامبر صلی الله علیه وسلم  بیرون رفت و تا این عمل را انجام نداد با هیچ کس از آنها صحبت نکرد.

وقتی که اصحاب این وضعیت را دیدند، بلند شدند و ذبح کردند و سر همدیگر را تراشیدند، بطوری که نزدیک بود از روی ناراحتی (و سرعت کار) یکدیگر را بکشند».بخاری 

به این صورت خداوند نظر ام سلمه همسر پیامبر صلی الله علیه وسلم  را برای او مایهٔ خیر قرار داد،
برخلاف رواج ها و عنعنات مذخرف که در میان مردم رواج دارد و آنها را از مشورت با زنان برحذر می‌دارند و می‌گویند،

مشورت با زنان اگر فایده داشته باشد به ویرانی یکسال واگرفایده نداشته باشد به ویرانی تمام عمر منجر می‌شود.

ادامــــــه دارد….

عزیزان گرانقدر:

لطفاً این سلسله ی مضامین خیلی مهم و حیاتی را با تمام خانواده، اقارب، دوستان، و همکاران تان شریک سازید، و در رشد فکری، عقیدتی، ایمانی و وجدانی همنوع تان اقلاً یک امر خیری را، مایه ی حصولِ صدقات جاریه ی تان سازید.

جزاکم الله خیراً!

احمد ﴿عارفی﴾

ادامـــه دارد….

یک شنبه ۲۳ میزان ۱۳۹۷ | ۶ صفر ۱۴۳۹

🗓  MON | 15 | OCT | 2018

👉  t.me/ayamey

📽  youtube.com/c/dawatgar

🌐  fb.com/meydanestid

1 نظر
  1. moqim می گوید

    جزاک الله الخیرا”

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت + 6 =