سلسلهٔ مضامین امراض ساری در جامعه

مشاجرات زناشوئی و بی احترامی میان زوجین. ﴿بخش ششم﴾

0 790,257

در بخش های گذشته آداب همسر داری را از دیدگاه قرآن و سنت مفصلاً بحث نمودیم و دانستنی های مهمی را از مکتب اسلام خدمت خواننده ی محترم پیشکش کردیم.

یکی از عوامل خیلی خطیر دیگری که آئین همسر داری را تهدید میکند، فضای مجازی است.

فضای مجازی یک پدیده ی جدید اجتماعی و فرهنگی است که در سال‌های اخیر در کشور‌های مختلف جهان به وجود آمده و خیلی زود نیز فراگیر شده است. این در حالی است که از این قبل، این وضعیت در افغانستان وجود نداشته و جامعه ی ما به هیچ‌عنوان آمادگی حضور فضای مجازی را نداشته و زمینه‌های آن در جامعه مهیا نبوده است.

یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های منفی و خیلی خطرناک فضای مجازی در جامعه ی افغانی ارتباط دو جنس مخالف با هم بوده است.

در گذشته حضور یک دختر و پسر نامحرم در بیرون از خانه، در کنار یکدیگر یک امر مذموم و سوال برانگیز تلقی می‌شد وبا هزینه‌های اجتماعی و خانوادگی همراه بود. با این همه، پس از حضور فضای مجازی در افغانستان، به دلیل نبودن اهرم‌های فشار دو جنس مخالف بدون هیچ‌هزینه و دردسری با هم ارتباط برقرار می‌کنند و به هر شکل که تمایل داشته باشند با هم صحبت می‌کنند و عکس و فلم ردوبدل می‌کنند.

در نتیجه فضای مجازی این فرصت را به دختران و پسران جامعه داده که با فراغت بال و دردسر کمتری به دغدغه‌های خود بپردازند. به همین دلیل نیز فضای مجازی در بین جوانان جامعه گسترش زیادی پیدا کرده و به یکی از ابزار‌های اصلی زندگی آن‌ها تبدیل شده است.

در نتیجه، فضای مجازی، بد و باطل نیست، بلکه مردم ما با نبود علم و عمل کافی بر قرآن و سنت، آماده ی هضم این تکنالوژی، بصورت درست و قابل درک آن نیستند.

در نتیجه،جوانان با اولین فرصت ممکن در زندگی خود تغییر رویه داده، برای ارضای شهوات، به فضای مجازی پناه برده‌اند. از سوی دیگر فضای مجازی در دستور کار دولت‌ها قرار داشته و دولت‌ها از فضای مجازی استفاده اقتصادی می‌کرده‌اند.هر کشوری با توجه به فرهنگ و روابط اجتماعی از فضای مجازی استفاده می‌کند. برای مثال در امریکا مردم خیلی کم از فضای مجازی استفاده می‌کنند و فضای مجازی به یکی از ابزار‌های مهم زندگی آن‌ها تبدیل نشده است.

این در حالی است که در افغانستان فضای مجازی در بین همه اقشار جامعه رسوخ کرده و از کارگر تا شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی همگی به فضای مجازی وابسته شده اند. دلیل این مساله نیز این است که، دسترسی به وسیله ی مخفی برای ارضای شهوات، مردان و زنان بوالهوس را یاری کرده، زمینه را برای فسق و فساد، و ارتباطات نامشروع میان مرد و زن، مساعد ساخته است که این خود، نوعی از مشاجرات معاصر زناشوئی را در جامعه خلق کرده است.

در شرایط کنونی فضای مجازی به یکی از کانون‌های مناقشات خانوادگی تبدیل شده و منشأ بسیاری از مشاجرات بین زن و شوهر است.

برخی از افراد تا ساعت‌های پایانی شب سرگرم فضای مجازی هستند و به همین دلیل از ایجاد صمیمیت و محبت در فضای منزل غافل می‌شوند. به همین دلیل نیز این گونه رفتار با واکنش اعضای خانواده و به‌خصوص همسران مواجه شده و فضای خانواده را مکدر و غبارآلود می‌کند.

در شرایطی ما می‌توانیم به مردم بگوییم که از فضای مجازی فاصله بگیرند که شرایط زندگی بهتر را برای آن‌ها فراهم کنیم و اجازه بدهیم مردم دغدغه‌های خود را به صورت شفاف و صریح بیان کنند.

نکته ی جالب این است که کسانی که نسبت به رویکرد فضای مجازی در جامعه انتقاد می‌کنند نیز به شکل‌های مختلف از فضای مجازی استفاده می‌کنند. دلیل این مساله این است که فضای مجازی نوعی آزادی مجازی برای مردم  به وجود آورده که به واسطه ی آن می‌توانند دغدغه‌ها و سلایق خود را در زمینه‌های مختلف مطرح کنند و به واسطهی آن پاسخ دلخواه خود را دریافت کنند.

فضای مجازی می‌تواند کارکرد مفیدی در فرایند جامعه داشته باشد، بشرط اینکه ذهنیت ها قابلیت استفاده ی جایز از فضای مجازی را حاصل کنند، و قبل از داخل شدن به فضای مجازی، ایمان و اسلامیت خویش را؟بصورت درستدرک کنند، و گناه و خطأ، و عواقب اخته شدن به گناهان مجازی را بدانند.

با این همه، ما باید در مرحله ی نخست این مساله را روشن کنیم که آیا رویکرد جامعه ما با فضای مجازی همخوانی دارد و یا خیر؟

آیا زمینه‌های ورود فضای مجازی به کشور ما وجود دارد؟ وجود فضای مجازی در زندگی شهروندان افغانی چه چالش‌ها و فرصت‌هایی ایجاد می‌کند؟

در مرحله ی نخست ما باید به این سوالات پاسخ مناسب و علمی بدهیم و در مرحله ی بعد به فکر آسیب شناسی استفاده ی مردم از فضای مجازی باشیم. این در حالی است که برخی رویکرد‌ها در جامعه ی ما همخوانی ندارد.

برای مثال، زنا و اختلاط زن و مرد ممنوع اعلام شده است. با این همه، سکتور های خصوصی و دولتی روز به روز سرعت و حجم انترنت بهتری به شهروندان ارائه می‌کند و شهروندان به واسطه ی انترنت امکان بهتری برای دید و وادید ها و اختلاط های ویدیوئی و صوتی، برای کاربران مهیا میشود، و دولت مرکزی برای فلتر کردن چنین فسوقی، نه پروا دارد و نه هم تدابیر محافظتی و ایمنی را در نظر دارد.

در نتیجه، هر دو گروه، جوانان و حتی میان سالان و سالکرده ها، چی  مجرد و متاهل، دست به گناهان کبیره زده، شیرازه ی خانوادگی را بدینگونه،با حضورفضای مجازی، در خواب و بیداری، از هم می پاشند.

اکثریت شکایاتی که اززوجین میگیرم، فضای مجازی در  زدودن محبت، و افروختن آتش جنگ و نزاع میان آنها، نقش مهمی را داشته است،که متأسفانه، عالمان و دانشمندان جامعه، در این مورد، مردم را تنویر نکرده اند.

عزیزان گرانقدر:

لطفاً این سلسله ی مضامین خیلی مهم و حیاتی را با تمام خانواده، اقارب، دوستان، و همکاران تان شریک سازید، و در رشد فکری، عقیدتی، ایمانی و وجدانی همنوع تان اقلاً یک امر خیری را، مایه ی حصولِ صدقات جاریه ی تان سازید.

جزاکم الله خیراً!

احمد ﴿عارفی﴾

ادامـــه دارد….

سه شنبه، اول عقرب ۱۳۹۷ | ۱۴ صفر ۱۴۳۹

🗓  TUE | 23 | OCT | 2018

👉  t.me/ayamey

📽  youtube.com/c/dawatgar

🌐  fb.com/meydanestid

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.