قربانی حیوان درون

مفاهیم اساسی عید سعید قربان

0 14,466

عید قربان گذشت و امروز در آخرین دقایق و لحظات ایام تشریق قرار داریم، و آنچه از این ایام خجسته و محترم بایستی آموخت درس بی نهایت مهم و با ارزشی است که اینک خدمت شما خواننده ی عزیز پیشکش میکنم.

عیدِ قربان، تنها ذبح کردنِ یک گوسفند، قوچ و یا گاو، و شتری برای رضایت پروردگار نیست.

آنهائی که حیوانی را در عید اضحی قربان میکنند، در پهلوی این قربانی، بایستی چیز های دیگری را نیز قربان کنند تا به قرب الهی برسند و جامعه را از فلاکت و بدبختی نجات دهند.

آری عزیزان و سروران!

قربانی گناه، قربانی شهوات، قربانی هوای و هوس، قربانی کبر و غرور، قربانی تعصب و بدبختی، و قربانی شخصیتِ کاذب و دروغگو، که سالهای سال در دو نقش دین و دنیا را شاهدِ دروغ های خویش قرار داده ایم.

حیوانِ بی زبان را قربان میکنیم و خیلی خوش هم هستیم که قربانی کرده ایم، اما حیوانی را که در رگ و پوست، در قلب، و ضمیر خودِ مان جا داده ایم، با نهایتِ ادب و احترام، تاجِ سرِ خویش ساخته ایم و از هر امرِ بد و بیراهِ او اطاعت میکنیم؟

چرا در جامعه ی ما، آمارِ فلاکت، بدبختی، آدم کشی و آدم ربائی روز بروز بالا میرود؟

بی‌تردید گناه و عصیان، عامل از بین رفتنِ برکت و نزول عذاب الهی است، و آنچه بر سر پیشینیان آمد مجازات و کیفر زودرسی بخاطر کفر و شرک و اصرار بر گناه و نافرمانی بوده است، و کیفر زودرس شدیدتر و به یادماندنی‌تر است.

الله سبحانه و تعالی درباره ی برخی از مجازات‌ شدگان در دنیا می‌گو‌ید:

﴿وَلَوۡلَآ أَن كَتَبَ ٱللَّهُ عَلَيۡهِمُ ٱلۡجَلَآءَ لَعَذَّبَهُمۡ فِي ٱلدُّنۡيَاۖ وَلَهُمۡ فِي ٱلۡأٓخِرَةِ عَذَابُ ٱلنَّارِ٣﴾ ﴿الحشر ۳﴾

و اگر نه این بود که خداوند ترک وطن را بر آنان مقرّر داشته بود آن‌ها را در همین دنیا مجازات می‌کرد، و برای آن‌ها در آخرت نیز عذاب آتش است

و همراه با آن چه می‌خوانیم و میشنویم، و با وجود این همه نصیحت‌ها و پندها، بسیاری از کشورها و افراد و گروه‌هائی که به اسلام مباهات می‌کنند را می‌بینیم که بر گناهان کبیره اصرار می‌ورزند، و به گناه کردن افتخار می‌کنند، و یکی از آن عاصیان به گناهش فخر می‌نمود، گویا کار نیک انجام داده، و آرزوی پاداش آن را دارد،

و این افتخارکردن، فریب و وسوسه ی شیطان است، پس بر هر مسلمانی واجب است به پروردگار خویش روی آورَد و رفتار خویش را اصلاح کند و توبه نماید، و بر گناهان گذشته ی خویش اندوهگین شود، و پروردگار مهربان، توبه ی بندگان را می‌پذیرد و گناهان را مورد عفو قرار می‌دهد.

چه بسا مردمانی از سنگدلی و از بین رفتن برکت و وسوسه‌های شیطان و مشغول شدن به دنیا به جای دین شکایت می‌کنند.

و از فرموده ی پروردگار غافل هستند که می‌فرماید:

﴿وَلَا تَحۡسَبَنَّ ٱللَّهَ غَٰفِلًا عَمَّا يَعۡمَلُ ٱلظَّٰلِمُونَۚ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمۡ لِيَوۡمٖ تَشۡخَصُ فِيهِ ٱلۡأَبۡصَٰرُ﴾ ( ابراهیم ۴۲)

گمان مبر که خدا، از آنچه ظالمان انجام میدهند، غافل است.

میمون ‌بن هارون (رح) در معنای این آیه می‌گوید:

این آیه تسلی خاطر برای ستمدیده‌ و تهدید برای ستمگر است.

ابراهیم ‌بن ادهم (رح)می‌گوید:

ما نسلِ بهشتی بودیم ابلیس با معصیت ما را فریب داد و از آن رانده شدیم، پس شایسته است که انسانِ گناهکار به زندگی خرسند نشود تا به وطنش «بهشت» بازگردد.

بنابراین همه ی این بدبختی‌ها جز بهره ی گناه و شوم بودن آن چیز دیگری نیست.

الله سبحانه و تعالی میفرماید:

﴿أَفَنَجۡعَلُ ٱلۡمُسۡلِمِينَ كَٱلۡمُجۡرِمِينَ٣٥ مَا لَكُمۡ كَيۡفَ تَحۡكُمُونَ٣٦﴾ (قلم ۳۵-۳۶)

آیا مؤمنانی را (که در برابر حق و عدالت تسلیمند) همچون مشرکان و مجرمان قرار دهیم. شما را چه می‌شود؟ چگونه داوری می‌کنید؟».

﴿أَمۡ حَسِبَ ٱلَّذِينَ ٱجۡتَرَحُواْ ٱلسَّيِّ‍َٔاتِ أَن نَّجۡعَلَهُمۡ كَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّٰلِحَٰتِ سَوَآءٗ مَّحۡيَاهُمۡ وَمَمَاتُهُمۡۚ سَآءَ مَا يَحۡكُمُونَ﴾ (الجاثية ۲۱)

آیا کسانى که مرتکب بدی‌ها و گناهان شدند گمان کردند که ما آن‌ها را همچون کسانى قرار میدهیم که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده ‏اند که حیات و مرگشان (در دنیا و آخرت) یکسان باشد؟! چه بد داورى میکنند».

﴿أَمۡ نَجۡعَلُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّٰلِحَٰتِ كَٱلۡمُفۡسِدِينَ فِي ٱلۡأَرۡضِ أَمۡ نَجۡعَلُ ٱلۡمُتَّقِينَ كَٱلۡفُجَّارِ٢٨﴾ (ص۲۸)

آیا کسانى را که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده ‏اند همچون مفسدان در زمین قرار میدهیم، یا پرهیزگاران را همچون فاجران؟!

عامل گناه دوچیز است:

۱- اولین عاملِ گناه غفلت و جهل است.
۲- و عامل دوم گناه شهوت و نفس آدمی است.

غفلت و شهوت گناهکار را به گناه تشویق می‌کند و این ریشه ی بدبختی است.

الله سبحانه و تعالی میفرماید:

﴿وَلَا تُطِعۡ مَنۡ أَغۡفَلۡنَا قَلۡبَهُۥ عَن ذِكۡرِنَا وَٱتَّبَعَ هَوَىٰهُ وَكَانَ أَمۡرُهُۥ فُرُطٗا﴾ (کهف ۲)

و از کسانى که قلبشان را از یاد خود غافل ساختیم اطاعت مکن! همانها که از هواى نفس پیروى کردند، و کارهایشان افراطى است.

هوس و نادانی با هم علتِ گناهان است، چون اگر شخصِ هوس باز بداند که هوی و هوس بسیار آسیب‌رسان است قطعاً از آن دوری می‌کند.

به همین خاطر صحابه (رض) می‌گویند:

﴿هر کسی که نافرمانی خداوند می‌کند نادان و جاهل است﴾

ولیکن این بیچاره به نادانی‌اش معذور نیست، پس گناهکار بایـد در عواقب گنـاه و بـدبختی حاصل از آن در دنیا و آخـرت پناه به الله تعالی بیاندیشد.

گناهکار هنگامی که گناه می‌کند، نافرمانی چه کسی می‌کند؟ بدون شک که او، نافرمانی مالک هستی را می‌کند!

بلال ‌بن سعد (رض) می‌گوید:

﴿به ناچیزی گناه نگاه مکن، بلکه به عظمت کسی که نافرمانی‌اش می‌کنید نگاه کن﴾

بسیاری از مسلمانان متأسفانه در ارتکاب گناه سهل‌انگاری نموده، و می‌پندارند که توبه محض گناهان را پاک می‌کند.

گناه خودش یک زخم است، و بسیاری زخم ها ناسور اند و با هیچ دوائی مداوا نمیشوند.

توبه تنها کافی نیست؛ بلکه لازم است انسان پشیمان شده و بیمناک باشد و همیشه طلب مغفرت نماید و همراه با آن احسان و کار نیک انجام دهد تا از جمله ی رستگاران مقرب قرار گیرد.

الله سبحانه و تعالی میفرماید:

﴿إِلَّا مَن تَابَ وَءَامَنَ وَعَمِلَ عَمَلٗا صَٰلِحٗا فَأُوْلَٰٓئِكَ يُبَدِّلُ ٱللَّهُ سَيِّ‍َٔاتِهِمۡ حَسَنَٰتٖۗ وَكَانَ ٱللَّهُ غَفُورٗا رَّحِيمٗا٧٠﴾ (فرقان ۷۰)

مگر کسانى که توبه کنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند، که خداوند گناهان آنان را به حسنات مبدل میکند، و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده است!».

و در آیه ی دیگری  می‌فرماید:

﴿وَمَن تَابَ وَعَمِلَ صَٰلِحٗا فَإِنَّهُۥ يَتُوبُ إِلَى ٱللَّهِ مَتَابٗا﴾ (فرقان ۷۱)

و کسى که توبه کند و عمل صالح انجام دهد، بسوى خدا بازگشت میکند (و پاداش خود را از او می‏گیرد)

برادر و خواهر مسلمان!

هنگامی که جان و نفس، شما را به گناه کردن فراخواند، و به انجام آن فکر کردی و در دل تصمیم به ارتکاب آن گرفتی، مطالبی را که درباره ی شوم بودن گناه و عاقبت آن تحریر و در صفحه نشر نموده ام، بایستی مطالعه کنید و در جهل و تاریکی خودتان را قرار ندهید.

مسلمان همیشه عظمت آفریدگار و فضلش بر خویش را به یاد آورد، خالقی که نعمت سلامتی و عافیت را به شما عطا کرده است، و اگر این نعمت‌ها نبودند نمی‌توانستی گناه انجام بدهی،

برادر و خواهر خوبم!

رفتارت را با هم مقایسه کن، لذت گناه چند لحظه است، امیدوارم هنگام گناه کردن تلخی محرومیت را به یاد آورید، فایده در لذتی نیست که عاقبت آن آتش است.

از پروردگار مهربان خواستارم که ما و شما را از پلیدی و گناه محفوظ بدارد.

بار الها! آرزوهای مان را برآورده کن، و عاقبتِ ما را نیکو گردان، و راه رسیدن به خشنودی را برایمان هموار ساز، و دست ما را در رسیدن به امور خیر بگیر، و در دنیا و آخرت به ما رحمت عطا فرما، ای غفار از مرحمت و مهربانی‌ات ما را از آتش جهنم محفوظ بفرما.

اللهم ربنا آمین یا رب العلمین!

عزیزان گرانقدر:

لطفاً این مضامین خیلی مهم و حیاتی را با تمام خانواده، اقارب، دوستان، و همکاران تان شریک سازید، و در رشد فکری، عقیدتی، ایمانی و وجدانی همنوع تان اقلاً یک امر خیری را، مایه ی حصولِ صدقات جاریه ی تان سازید.

جزاکم الله خیراً!

احمــد ﴿عــــارفی﴾

چهار شنبه ۲۳ اسد ۱۳۹۸| ۱۳ ذوالحجه ۱۴۴۰
WED | 14 | AUG | 2019

✧ t.me/ayamey
✧ youtube.com/c/dawatgar
✧ fb.com/meydanestid
✧ www.dawatgar.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + 14 =