آدابِ سلام کردن و تأثیرات معنوی و روانی آن در انسان ها

بخش هفتم

0 33,495

آیا میدانستید؟

﴿آدابِ سلام کردن و تأثیرات معنوی و روانی آن در انسان ها﴾:

﴿ بخش هفتم﴾:

در بخش های قبلی بدین مهم اشاره شد که سبقت در سلام کردن، سپس دست دادن، و مصافحه‏، ﴿دوستی آور، کدورت‏ زا،  و محبت‏ آفرین‏﴾ است.

حرف زدن با یکدیگر، اولین شرط لازم برای برقراری ارتباط صمیمانه در خانواده، مدرسه و محل کار است.

از آن جا که خزانه ی لغات کودکان کم و تجربه زندگی آن ها اندک است، اولویت صحبت کردن را به بزرگسالان می دهند.

گاه صدای ضعیف کودک و گاه زمان زیادی که برای دادن به یک پاسخ صرف می کند، سبب می شود که کودکان بیشتر وقت ها ابراز نظر نکنند و از عقیده خود صرف نظر کنند.

در چنین مواقعی، کودک به گوشه ای عقب نشینی و سکوت اختیار می کند. شاید با خود بگوید: ” وقتی به هر حال کسی به حرف من گوش نمی دهد، چرا به خودم زحمت بدهم.”

ولی چنین احساسی در مورد نوجوان ها با خشم همراه است؛ زیرا نوجوان نیازمند توجه و ابراز عقیده است و اگر این فرصت از او گرفته شود، به خشم و دلخوری و گله و شکایت منجر می شود،

صحبت کردن با همسالان نیز همیشه آسان نیست و معمولا” به بحث و سرانجام به مشاجره ختم می شود.

این نکته حتی در مورد خواهر و برادر یا به عبارتی فرزندان یک خانواده نیز صدق می کند؛ بنابراین، سلام کردن را قبل از حرف زدن با یکدیگر، باید یاد گرفت.

مسلمان علاقه و صمیمیت خود را با سلام کردن، دست دادن، و مصافحه ابراز میکند.

برعکس، آنانیکه با فردی کدورت و دشمنى داشته باشیند، از دست دادن با اوپرهیز میکنند، به همین خاطر، این دستور مقدس و پربرکت اسلامى،در تحکیم
رابطه‏ هاى دوستى و اخوت، ثمربخش است.

هر دو نفر مؤمنى که بر یکدیگر سلام میکنند و با هم دست میدهند، مصافحه و معانقه میکنند، مشمول محبت الهی میگردند، و الله سبحانه و تعالی نظر رحمت بر آنها مینگرد.

کسی که سلام می ‌دهد باید بگوید:

«السلام علیکم ورحمه‌الله وبرکاته» و نیز پاسخ دهنده بگوید: «وعلیکم السلام ورحمه الله وبرکاته» و این کیفیت سلام دادن و پاسخ آن از احادیث پیامبر بزرگوار مان استنباط شده است، چنانچه؟از عمران بن حصین روایت است:

مردی خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم آمد وگفت:

السلام علیکم جوابش را داد و او نشست، پیامبر اکرم فرمودند: ده.

باز شخص دیگری آمد و گفت: السلام علیکم ورحمه‌الله جوابش را داد و او نشست رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: بیست.

باز هم نفر دیگری آمد و گفت: السلام علیکم ورحمه‌الله وبرکاته جوابش را داد و او نشست رسول الله ص فرمودند: سی.  (روایت ابوداود، ترمذی).(۱)

شارحین احادیث نبوی می ‌فرمایند: هر کدام از کلمه هایی ﴿سلام﴾، ﴿رحمت﴾،  ﴿برکت﴾ ، ‌ده ثواب دارد که جمعاً سی می ‌شود.

پاداش سلام دادن در اسلام زمینه سازی اتحاد و اتفاق در جامعه است، چون سلام کلید ایمان و محبت است، و نبود سلام، نبود ایمان و محبت و ایجاد بغض و کینه است.

از حضرت ابوهریره ‌روایت است که رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند:

﴿وارد بهشت نمی ‌شوید مگر آنکه ایمان داشته باشید و ایمان نخواهید داشت مگر آنکه یکدیگر را دوست بدارید، آیا شما را به چیزی راهنمائی نکنم هر گاه به آن عمل کردید یکدیگر را دوست خواهید داشت؟ سلام دادن را در میان خودتان رایج کنید﴾.(مسلم)(۲)

هر کسی که در سلام دادن پیشی وسبقت میکند، در حقیقت مؤمن تر از جانب مقابل است.

از حضرت ابوامامه روایت است که از رسول کریم صلی الله علی وسلم سوال شد یا رسول الله دو شخص با همدیگر روبرو میشوند کدام یک به سلام دادن آغاز کند؟

فرمود: آنکس که نزد خداوند برتر است. (ترمذی)(۳)

رسول کریم صلی الله علیه وسلم، حتی در سلام دادن بر کودکان سبقت میکردند، چنانچه از حضرت انس روایت است که:

رسول الله صلی الله علیه وسلم از کنار بچه‌ها گذشت و بر آنان سلام کرد. (مسلم)(۴)

همچنان هنگام ورود به مجلس و هنگام خروج از مجلس بایستی سلام کرد، همانطوری که از حضرت ابوهریره رضی الله عنه ‌روایت است که رسول کریم صلی الله علیه وسلم فرمودند:

هرگاه یکى از شما به مجلس رسید، باید سلام کند و هرگاه خواست بر خیزد باید سلام کند، زیرا سلام نخست از سلام آخر سزاوارتر نیست.(ابوداود)(۵)

عزیزان گرانقدر:

لطفاً این سلسله ی مضامین خیلی مهم و حیاتی را با تمام خانواده، اقارب، دوستان، و همکاران تان شریک سازید، و در رشد فکری، عقیدتی، ایمانی و وجدانی همنوع تان اقلاً یک امر خیری را، مایه ی حصولِ صدقات جاریه ی تان سازید.

ا.ج.ع

ادامـــه دارد…

سه شنبه، پانزدهم ذی القعده ۱۴۳۸

هفدهم اسد ۱۳۹۶

هشتم اگست ۲۰۱۷

www.facebook.com/meydanestid

و از طریق گوشی های موبایل!

m.facebook.com/meydanestid

نوت: متن احادیث مضمون به عربی

۱- عَنْ عِمْرَان بن الحصین رضی الله عنه قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النبی *ص* فَقَالَ: السَّلاَمُ عَلَیْکُمْ، فَرَدَّ عَلَیْهِ ثُمَّ جَلَسَ، فَقَالَ النبیُّ *ص*: «عَشْرٌ» ثُمَّ جَاءَ آخَرُ، فَقَالَ: السَّلاَمُ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَهُ اللهِ، فَرَدَّ عَلَیْهِ فَجَلَسَ، فَقَالَ: «عِشْرُونَ» ثُمَّ جَاءَ آخَرُ، فَقَالَ: السَّلاَمُ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَهُ الله وَبَرکَاتُهُ، فَرَدَّ عَلَیْهِ فَجَلَسَ، فَقَالَ: «ثَلاثُونَ».(ابوداود، ترمذی).

۲- ‌ َعَنْ أَبی هریره رضی الله عنه قالَ: قَالَ رسَولُ الله *ص*: لَا تَدْخُلُوا الجَنَّهَ حَتَّى تُؤمِنُوا، وَلا تُؤْمِنُوا حَتَّى تَحَابُّوا، أوَلا أدُلُّکُمْ عَلَى شَیْءٍ إِذَا فَعَلْتُمُوهُ تَحَابَبْتُمْ؟ أفْشُوا السَّلاَمَ بَیْنَکُمْ.(مسلم)

۳- عَنْ أَبی أُمَامَهَ رضی الله عنه قِیلَ: یَا رسول الله *ص*! الرَّجُلانِ یَلْتَقِیَانِ أَیُّهُمَا یَبْدَأُ بِالسَّلاَمِ؟ قَالَ: أَوْلاَهُمَا بِاللهِ تَعَالَى.(ترمذی).

(۴)عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ رضی الله عنه أَنَّ رسول الله *ص* مَرَّ عَلَى غِلْمَانٍ فَسَلَّمَ عَلَیْهِمْ.(مسلم).

۵- عَن أبی هریره رضی الله عنه‌ قالَ: قالَ رسول الله *ص*: إِذَا انْتَهى أَحَدُکُمْ إِلَى المَجْلِسِ فَلْیُسَلِّمْ، فَإذَا أرَادَ أنْ یَقُومَ فَلْیُسَلِّمْ، فَلَیْسَتِ الأُولَى بِأحَقّ مِنَ الآخِرَهِ. (ابوداود).

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.