شعبان در ترازوی قرآن و سنت

شریعت و شعبان

0 29,190

✪﴿شعبان در ترازوی قرآن و سنت﴾✪

﴿بخش چهارم﴾

پیوسته به گذشته!

﴿دلیل هشتم﴾

۸- ✪﴿استدلال بر حدیث ضعیف و حتی ساختگی و زیر سوال بردن عمل نیمه شب آن حضرت صلی الله علیه وسلم﴾:✪

آیا، در صورتیکه مادر مؤمنان، عایشه رضی الله عنها رسول کریم صلی الله علیه وسلم را در شب نیمه ی شعبان تعقیب نمیکردند، پس رسول الله صلی الله علیه وسلم فضیلت عبادت در این شب را از امت کتمان میکردند، استغرالله من ذلک.

اولاً این حدیث را خود ترمذی رحمه الله (ضعیف) دانسته ولی بخاطر جلوگیری از آغشته شدن امت به بدعات، آن را در کتاب حدیث ذکر کرده است تا به امت بفهماند که چنین حدیثی میان امت رائج است و بایستی بدانند که این حدیث ضعیف است:

۱- شبی آنحضرت صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ را نزد خود نیافتم (و در جستجوی او بیرون رفتم و) ناگاه او را در جنة البقیع  یافتم. آنحضرت صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فرمودند: آیا می ترسی که خدا و رسولش بر تو ستم کنند؟ عرض کردم: ای رسول خدا ! گمان بردم شاید پیش یکی دیگر از همسرانت تشریف برده اید.

آنحضرت صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فرمودند: خداوند در شب نیمۀ شعبان به آسمان دنیا رحمات خاص نازل می فرماید و به اندازۀ تعداد موهای گوسفندان قبیله کلب، بندگان خود را می آمرزد. (۱)

آنچه در سه بخش این مضمون، از آیات و احادیث و سخنان اهل علم گذشت، برای طالب حق روشن می‌کند که گرفتن مراسم برای نیمه ی شعبان و برپایی نماز و غیره در آن شب، و اختصاص روز آن به روزه گرفتن نزد اکثر علما و اهل علم بدعتِ منکر می‌باشد،

و در شریعت اسلام جایی ندارد، بلکه از چیزهایی است که در دین اسلام بعد از عصر صحابه پیدا شده است، برای کسی که در این مورد و سایر موارد دیگر جویای حق باشد این آیه کافی است که الله سبحانه و تعالی می‌فرماید:

✧ ﴿امروز دین را برای شما مکمل ساختم﴾ (۲)

و سایر آیات قرآن کریم در همین مورد و همین معنی، و یا قول پیامبر صلی الله علیه وسلم:

✧ هر کسی در دین ما چیزی را ایجاد (اضافه) کند، مردود است. (۳)

و احادیث دیگر در همین مورد، در صحیح مسلم از ابوهریره رضی الله عنه روایت شده است که پیامبر صلی الله علیه وسلم می‌فرماید:

✧ «شب جمعه را از میان شب‌های دیگر به عبادت اختصاص ندهید، و روز جمعه را از میان روزهای دیگر به روزه گرفتن اختصاص ندهید، مگر اینکه کسی بر او واجب باشد این روز را روزه بگیرد».(۴)

اگر واقعاً اختصاص شبی از شب ‌ها به عبادتی جایز و صحیح بود شب جمعه بر شب‌ های دیگر برتری داشت، چون بر طبق احادیث خوب ‌ترین روزی است که خورشید در آن طلوع می‌نماید. (۵)

★ زمانی که پیامبر صلی الله علیه وسلم از اختصاص این شب برای عبادت مردم را می‌ترساند، این ترساندن دلیل است بر اینکه شب‌های دیگر به طریق اولی جایز نیست که به عبادت اختصاص داده شوند، مگر اینکه دلیلی صحیح و درست بر اختصاص آن دلالت داشته باشد،

★ هنگامی که لیلة‌القدر و شب ‌های رمضان عبادت و تلاش در آنها توصیه شده و بیان شده است، پیامبر صلی الله علیه وسلم مردم را برای آن تشویق کرده است و آن را شخصاً انجام داده است، همانطور که در صحیحین آمده است:

✧ «هر کسی از روی ایمان و چشم‌داشت به پاداش آن ماه رمضان به عبادت بپردازد خداوند گناهان گذشته او را می‌بخشد و هر کسی از روی ایمان و چشم‌داشت به پاداش آن شب قدر به عبادت و راز و نیاز مشغول شود خداوند گناهان او را مورد عفو قرار می‌دهد».(۶)

★ اگر اختصاص شب نیمه ی شعبان یا شب اولین جمعة ماه رجب یا شب اسراء و معراج آن حضرت به مراسم و جشن گرفتن یا چیزی از عبادت، شرعی و صحیح بود پیامبر صلی الله علیه وسلم امت خود را آگاه می‌کرد و آن را از آنها کتمان نمی‌نمود؛

چون امتِ ایشان خوب‌ترین مردم و بعد از انبیاء علیهم الصلاه و السلام نصیحت‌پذیرترین مردم بودند، و الله سبحانه و تعالی از اصحاب پیامبر صلی الله علیه وسلم راضی است و آنها را نیز راضی کرده است، و از سخنان علما فهمیده شد که از پیامبر صلی الله علیه وسلم و از صحابه رضی الله عنهم در مورد فضیلت شب اولین جمعه ماه رجب و نیمة شعبان هیچ چیزی ثابت نشده و به ثبوت نرسیده است.

پس دانسته شد تشکیل مراسم برای آنها بدعت است و در دین پیدا شده‌اند، و همچنین اختصاص آنها به عبادت بدعت منکر است.(۷)

گروه خاصی در دین غلو میکنند، و هی جشن میگیرند، چراغان میکنند، و به ارتکاب بدعات و خرافات سخت حریص هستند، در حالیکه رسول کریم صلی الله علیه وسلم از غلو و اغراق در دین سخت نهی و منع کرده اند و میفرمایند:

« از غلو در دین بپرهیزید چون غلو امت های  پیش شما را هلاک کرده است» (۸) ‏

والله اعلم وصلی‌الله وسلم علی عبده ورسوله نبینا محمد وآله وصحبه أجمعین!

عزیزان گرانقدر!

لطفاً این مضامین خیلی مهم و حیاتی را با تمام خانواده، اقارب، دوستان، و همکاران تان شریک سازید، و در رشد فکری، عقیدتی، ایمانی و وجدانی همنوع تان اقلاً یک امر خیری را، مایه ی حصولِ صدقات جاریه ی تان سازید.

جزاکم الله وخیراً!

احمـــد (عــــارفی)

ادامـــــه دارد……

منابع و مأخذ:

۱- عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ: فَقَدْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَيْلَةً فَخَرَجْتُ، فَإِذَا هُوَ بِالبَقِيعِ، فَقَالَ: أَكُنْتِ تَخَافِينَ أَنْ يَحِيفَ اللَّهُ عَلَيْكِ وَرَسُولُهُ، قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللهِ، إِنِّي ظَنَنْتُ أَنَّكَ أَتَيْتَ بَعْضَ نِسَائِكَ، فَقَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ يَنْزِلُ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا، فَيَغْفِرُ لأَكْثَرَ مِنْ عَدَدِ شَعْرِ غَنَمِ كَلْبٍ (ترمذي ۷۳۹)

۲- «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ » (مائده ۳)

۳- (من أحدث فی أمرنا هذا ما لیس منه فهو رد) (الاربعین النووی، و کتب دیگر)

۴- «لاتختصوا لیلة الجمعة بقیام من بین اللیالی، ولاتختصوا یوم الجمعة بصیام من بین الأیام، إلا أن تکون فی صوم یصومه أحدکم» (رواه مسلم)

۵- قال صلی الله علیه وسلم: ﴿خیر یوم طلعت علیه الشمس یوم الجمعة …﴾ ﴿رواه امام احمد فی مسنده ۲/۵۱۲، و مسلم  (۵۸۴) وأبو داود في سننه (۱/۶۳۴)﴾

۶- «من قام رمضان ایماناً واحتساباً غفرالله له ما تقدم من ذنبه ومن قام لیلة القدر ایماناً واحتساباً غفرالله له ما تقدم من ذنبه». (رواه بخاری و مسلم)

۷- ﴿التحذیر من البدع، ص ۱۵-۱۶﴾

۸- إِیَّاکُمْ وَالْغُلُوَّ فِی الدِّینِ فَإِنَّهُ أَهْلَکَ مَنْ کَانَ قَبْلَکُمْ الْغُلُوُّ. (رواه بخاریی، نسائی، ابن ماجه، احمد)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده + 12 =