وصایای پیامبر صلی الله علیه وسلم

پیامد نفاق

0 34,921

آیا میدانستید؟

﴿سلسله ی وصایای پیامبر صلی الله وعلیه وآله  واصحابه وسلم﴾

﴿بخش ۳۳۳﴾

★ از ابوواقد لیثی رضی الله عنه روایت است که گفت:

در حالی که پیامبر صلی الله علیه وسلم در مسجد نشسته بودند، و مردم با ایشان بودند، سه نفر آمدند، دو نفر آن‌ها به سوی پیامبر صلی الله علیه وسلم آمدند، و سومی رفت، آن دو نفر به حضور پیامبر صلی الله علیه وسلم ایستادند، یکی از آن دو نفر، جای را در حلقۀ مردم خالی یافت، و در آنجا نشست، و دیگری پشت سر آن‌ها نشست، و سومی پشت برگردانید و رفت.

★ چون پیامبر صلی الله علیه وسلم فارغ شدند فرمودند:

«آیا شما را از [احوال] این سه نفر با خبر نسازم؟

اولی: به الله سبحانه و تعالی پناه آورد، الله سبحانه و تعالی او را پناه داد، دومی حیا کرد، الله سبحانه و تعالی هم به حالش رحم کرد، سومی که روی گردانید، الله سبحانه و تعالی هم بر وی غضب کرد.

شرح حدیث مبارک:

★ اینکه پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم دربارۀ کسی که آمد و پهلوی دیگران نشست گفتند که: «به خدا پناه آورد، و خداوند او را پناه داد» این است که:

چون نبی کریم صلی الله علیه وسلم مبلغ حکم خدا، و مُبَیِّن دین خدا هستند، از این جهت از نشستن این شخص به مجلس پیامبر صلی الله علیه وسلم تعبیر به پناه آوردن به الله تعالی شده است.

★ و مراد از پناه دادن الله سبحانه و تعالی به وی این است که الله سبحانه و تعالی او را مشغول رحمت و رضوان خود ساخته است، و یا آنکه به سبب این عمل نیکش او را در روز قیامت به سایۀ عرش خود پناه می‌دهد.

★ پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم از نشستن شخص دوم در پشت سر مردم تعبیر به (حیاء) نمودند این است که این شخص از شستن در پهلوی مردمی که در مجلس نشسته بودند، حیاء کرد، از این جهت رفت و پشت سر آن‌ها نشست، و یا سببش این است که این شخص از اینکه مجلس را مانند رفیق سوم خود ترک کند، حیاء نمود.

★ در لفظ حدیث نبوی شریف از باب مشاکله برای الله سبحانه و تعالی نیز اطلاق لفظ حیاء شده است، و چون این امر نسبت به خداوند متعال مستحیل است، از این جهت گفته‌اند که مراد از حیاء نسبت به الله سبحانه و تعالی ترک عذاب این شخص، و رحمت به حال وی است.

★ گویند: شخص سومی که از مجلس پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم اعراض کرد، شخصی از منافقین بود، و سبب اعراضش نفاقش بود نه چیز دیگری، و به همین سبب الله سبحانه و تعالی از وی اعراض نمود، یعنی: بر وی غضب کرد.

عزیزانِ گرانقدر:

لطفاً این وصایای گرانبهای حضرت رسول کریم صلی الله وعلیه وسلم را بخوانید، بدانید، عمل کنید و بدیگران رسانید تا ان شأ الله اجر دنیوی واخروی نصیب تان گردد.

جزاکم الله خیراً!

احمـــد ﴿عـــــارفی﴾

ادامـــه دارد…

جمعه ۲۳ حوت ۱۳۹۸| ۱۸ رجب ۱۴۴۱
MAR | 13  | FEB | 2019

✧ t.me/ayamey
✧ youtube.com/c/dawatgar
✧ fb.com/1dawatgar
✧ www.dawatgar.com

👈 منابع و مأخذ:

۱- فتح الباری، شرح صحیح البخاری.

✪ عَنْ أَبِي وَاقِدٍ اللَّيْثِيِّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْنَمَا هُوَ جَالِسٌ فِي المَسْجِدِ وَالنَّاسُ مَعَهُ إِذْ أَقْبَلَ ثَلاَثَةُ نَفَرٍ، فَأَقْبَلَ اثْنَانِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَذَهَبَ وَاحِدٌ، قَالَ: فَوَقَفَا عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَأَمَّا أَحَدُهُمَا: فَرَأَى فُرْجَةً فِي الحَلْقَةِ فَجَلَسَ فِيهَا، وَأَمَّا الآخَرُ: فَجَلَسَ خَلْفَهُمْ، وَأَمَّا الثَّالِثُ: فَأَدْبَرَ ذَاهِبًا، فَلَمَّا
الحَلْقَةِ فَجَلَسَ فِيهَا، وَأَمَّا الآخَرُ: فَجَلَسَ خَلْفَهُمْ، وَأَمَّا الثَّالِثُ: فَأَدْبَرَ ذَاهِبًا، فَلَمَّا فَرَغَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «أَلاَ أُخْبِرُكُمْ عَنِ النَّفَرِ الثَّلاَثَةِ؟ أَمَّا أَحَدُهُمْ فَأَوَى إِلَى اللَّهِ فَآوَاهُ اللَّهُ، وَأَمَّا الآخَرُ فَاسْتَحْيَا فَاسْتَحْيَا اللَّهُ مِنْهُ، وَأَمَّا الآخَرُ فَأَعْرَضَ فَأَعْرَضَ اللَّهُ عَنْهُ» [رواه البخاری: 66].

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 4 =