وصایای پیامبر صلی الله علیه وسلم

حسد در کدام حالت جایز است؟

0 19,795

✦ آیا میدانستید؟✦

👈 ﴿سلسله ی وصایای پیامبر صلی الله وعلیه وآله  واصحابه وسلم﴾!

﴿بخش ۳۴۰﴾:

«رشک بردن، جز در دو چیز، در چیز دیگری روا نیست. در شخصی که الله تعالی برایش مال و دارائی داده است، و او را قادر ساخته است که آن مال را در راه خیر به مصرف برساند، و کسی است که الله تعالی برایش حکمت ارزانی داشته است، و او با این حکمت، در بین مردم قضاوت می‌کند، و آن را برای دیگران می‌آموزد»

⬩﴿شرح، تفسیر و احکام متعلق به این حدیث﴾:⬩

۱- لفظ حدیث نبوی شریف(حسد) است، و مراد از حسد در اینجا به اتفاق علماء غبطه است، زیرا حسد را در دو حالت جواز داده است، حال آنکه از نگاه شرعی (حسد) در هیچ حالتی جواز ندارد، و فرق بین غبطه و حسد آن است که:

غبطه عبارت از آن است که شخص آرزو کند تا الله تعالی برایش نعمتی بدهد که برای فلان شخص داده است، مثلا: شخص عالمی را می‌بیند، و آروز می‌کند که خداوند برایش مانند این شخص علم بدهد، و شخصی را می‌بیند که خداوند از راه حلال برایش مال و مکنتی داده است، و این شخص از خدا می‌خواهد تا برای او نیز مالی و منالی از راه حلال عطا فرماید.

اما (حسد) آن است که آرزوی زوال نعمت را از آن شخص دیگر داشته باشد، و آرزوی زوال نعمت از دیگران که همان حسد بردن باشد، از گناهان کبیره است.

۲- در سنن ابوداود از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که گفت:

پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«از حسد بردن بپرهیزید، زیرا (حسد) حسنات را طوری که می‌خورد که آتش هیزم را».

۳- حسد از نگاهِ تعلقِ گناه به آن بر سه نوع است: حسد حرام، حسد مباح، و حسد مستحب.

حسد حرام آن است که انسان آرزوی زوال نعمت را از برادر مسلمان خود داشته باشد،

و حسد مباح که همان (غبطه) باشد، عبارت از آن است که آرزو کند تا خداوند نعمت دنیوی را که برای دیگری داده است، برای او نیز بدهد،

و حسد مستحب آن است که آرزو کند که خداوند همانطور که فلان شخص را به طاعت و عبادت رهنمون ساخته است، او را نیز رهنمون سازد.

۴- بعضی از علماء می‌گویند: آرزوی زوال نعمت از کافر و فاجری که نعمت را در راه فسق و فجور و معصیت به مصرف می‌رساند، روا است، و در حسد مذموم و حرام داخل نمی‌شود.

عزیزانِ گرانقدر:

لطفاً این وصایای گرانبهای حضرت رسول کریم صلی الله وعلیه وسلم را بخوانید، بدانید، عمل کنید و بدیگران رسانید تا ان شأ الله اجر دنیوی واخروی نصیب تان گردد.

جزاکم الله خیراً!

احمـــد ﴿عـــــارفی﴾

ادامـــه دارد…

جمعه ۲۸ سنبله ۱۳۹۹ | اول صفر ۱۴۴۲
18 | SEP | 2020

✧ t.me/ayamey
✧ youtube.com/c/dawatgar
✧ fb.com/1dawatgar
✧ www.dawatgar.com

✪﴿منابع و مأخذ﴾:✪

عَنْ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ مَسْعُودٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «لاَ حَسَدَ إِلَّا فِي اثْنَتَيْنِ: رَجُلٌ آتَاهُ اللَّهُ مَالًا فَسُلِّطَ عَلَى هَلَكَتِهِ فِي الحَقِّ، وَرَجُلٌ آتَاهُ اللَّهُ الحِكْمَةَ فَهُوَ يَقْضِي بِهَا وَيُعَلِّمُهَا» [رواه البخاری ۷۳].

۲- فیض الباری، شرح مختصر صحیح البخاری.

👈 ﴿آیا به کانالهای تیلگرام ما پیوسته اید﴾؟

۱- کانال آیا میدانستید:

http://t.me/ayamey

۲- کانال سوال و جواب رقیه ی شرعی:

https://t.me/Ruqeyah

۳- کانال دروس تدبر و تفسیر قرآن کریم:

https://t.me/AJARIFI

۴- 👈 آیا به کانال یوتیوب ما پیوسته اید؟

برای مشاهده ی کلیپ های علمی، ساینسی، دینی، تعلیمی، و دکلمه های ناب به کانال یوتیوب ما بپیوندید:

youtube.com/c/dawatgar

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × سه =