⬩﴿سلسله ی وصایای پیامبر صلی الله وعلیه وآله واصحابه وسلم﴾!⬩
⬩﴿بخش ۳۴۹﴾⬩
۱- از اسماء بنت ابوبکر صدیق رضی الله عنها روایت است که گفت: نزد عایشه رضی الله عنها رفتم، و او نماز میخواند، گفتم:
• مردم را چه شده است؟ [که جزع و فزع میکنند]، به سوی آسمان اشاره کرد [و آفتاب گرفتگی را برایم نشان داد]، و در این وقت مردم به نماز ایستاده بودند. عائشه (رضی الله عنها) گفت: سبحان الله. پرسیدم:
• این [آفتاب گرفتگی] علامت [نزول عذاب و یا علامت نزدیکی روز قیامت است]؟ با سر خود اشاره کرد که: بلی [چنین است].
[اسماء میگوید:
بعد از این گفت و شنود، به نماز] برخاستم، تا آنکه بیهوشی بر من غلبه کرد، [جهت رفع بیهوشی] بر سر خود آب میریختم. و پیامبر ﷺ حمد و ثنای خداوند را گفته و فرمودند:
• «هر آن چیزی که تا حالا برایم نشان داده نشده بود، اینک در همین جا دیدم، حتی جنت و دوزخ را هم دیدم».
• «و بر من وحی شد که: شمایان در قبرهای خود آزمایش میشوید، مانند آزمایشی که با مسیح دجال میشوید، از شما پرسان میشود که این شخص [یعنی پیامبر خدا محمد ﷺ] کیست شخص مؤمن و یا متیقن میگوید:
• او محمد پیامبر خدا ﷻ است، برای ما دلائل روشن و اسباب هدایت را آورده بود، و مایان هم به ندایش لبیک گفته و از وی پیروی نمودیم، (او محمد است) (او محمد است) (او محمد است)،
برایش گفته میشود که آرام بخواب، ما میدانستیم که تو به این چیز یقین داری، ولی منافق و یا مشکک میگوید:
• من چیزی نمیدانم، از مردم شنیدم که چیزی میگفتند، من هم مثل آنها گفتم»
⬩﴿شرح، تفسیر و احکام متعلق به این حدیث﴾:⬩
۱- راوی که این حدیث را از اسماء روایت کرده است میگوید: بیادم نیست که اسماء گفت: شمایان در قبرهای خود آزمایش میشوید، مانند آزمایشی که با مسیح دجال میشوید، و البته از نگاه معنی فرق چندانی بین این دو عبارت نیست، ولی روات حدیث نظر به اینکه میخواستند حدیث را به عین لفظی که شنیدهاند روایت کنند، هردو عبارت را روایت کردهاند.
۲- (مسیح) مشتق از مسح است، و این شخص از آن جهت مسیح نامیده شده است که تمام روی زمین را غرض گمراه کردن مردم در چند روز پیموده و مسح میکند، و (دجال) صیغۀ مبالغه و مشتق از (دجل) به معنی دروغ و فریب است، و این شخص از آن جهت (دجال) نامیده شده است، که با دروغهای خود مردم را فریب داده و گمراه میکند.
۳- بهشت و دوزخ هم اکنون وجود دارد.
۴- سؤال ملکین و عذاب قبر برای کسی که سزاوار آن میباشد، حق است.
۵- کسی که در صدق نبی کریم ﷺ و یا در رسالت وی در شک باشد، کافر است.
۶- نماز کسوف سنت است.
۷- خواندن نماز کسوف برای زنها نیز مشروع است.
۸- سوال کردن چیزی از نمازگذار جواز دارد، و نمازگذار در وقت ضرورت میتواند با اشارۀ خفیف جواب آن را بدهد، ولی بعضی از علماء مشروعیت این سوال و جواب را در نمازهای غیر فرضی میدانند.
عزیزان گرانقدر:
• لطفاً این وصایای گرانبهای حضرت رسول کریم صلی الله وعلیه وسلم را بخوانید، بدانید، عمل کنید و بدیگران رسانید تا ان شأ الله اجر دنیوی واخروی نصیب تان گردد.
جزاکم الله خیراً!
احمـــد ﴿عـــــارفی﴾
ادامـــه دارد…
✪﴿منابع و مأخذ﴾:✪
۱- عَنْ أَسْمَاءَ بنتِ أَبي بكرٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا قَالَتْ: أَتَيْتُ عَائِشَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهَا وَهِيَ تُصَلِّي فَقُلْتُ: مَا شَأْنُ النَّاسِ؟ فَأَشَارَتْ إِلَى السَّمَاءِ، فَإِذَا النَّاسُ قِيَامٌ، فَقَالَتْ: سُبْحَانَ اللَّهِ، قُلْتُ: آيَةٌ؟ فَأَشَارَتْ بِرَأْسِهَا: أَيْ نَعَمْ، فَقُمْتُ حَتَّى تَجَلَّانِي الغَشْيُ، فَجَعَلْتُ أَصُبُّ عَلَى رَأْسِي المَاءَ، فَحَمِدَ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَثْنَى عَلَيْهِ، ثُمَّ قَالَ: «مَا مِنْ شَيْءٍ لَمْ أَكُنْ أُرِيتُهُ إِلَّا رَأَيْتُهُ فِي مَقَامِي هَذَا، حَتَّى الجَنَّةُ وَالنَّارُ، فَأُوحِيَ إِلَيَّ: أَنَّكُمْ تُفْتَنُونَ فِي قُبُورِكُمْ – مِثْلَ أَوْ – قَرِيبَ – لاَ أَدْرِي أَيَّ ذَلِكَ قَالَتْ أَسْمَاءُ – مِنْ فِتْنَةِ المَسِيحِ الدَّجَّالِ، يُقَالُ مَا عِلْمُكَ بِهَذَا الرَّجُلِ؟ فَأَمَّا المُؤْمِنُ أَوِ المُوقِنُ – لاَ أَدْرِي بِأَيِّهِمَا قَالَتْ أَسْمَاءُ – فَيَقُولُ: هُوَ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ، جَاءَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَالهُدَى، فَأَجَبْنَا وَاتَّبَعْنَا، هُوَ مُحَمَّدٌ ثَلاَثًا، فَيُقَالُ: نَمْ صَالِحًا قَدْ عَلِمْنَا إِنْ كُنْتَ لَمُوقِنًا بِهِ. وَأَمَّا المُنَافِقُ أَوِ المُرْتَابُ – لاَ أَدْرِي أَيَّ ذَلِكَ قَالَتْ أَسْمَاءُ – فَيَقُولُ: لاَ أَدْرِي، سَمِعْتُ النَّاسَ يَقُولُونَ شَيْئًا فَقُلْتُهُ» [رواه البخاری ۸۶].
• ۲- فیض الباری، شرح مختصر صحیح البخاری.
👈 از لینک های ما بیشتر مطالعه کنید و بیاموزید:
𖦸 http://T.me/Ruqeyah
𖦸 t.me/AJARIFI
𖦸 t.me/ayamey
𖦸 fb.com/1dawatgar
𖦸 www.dawatgar.com
𖦸 youtube.com/c/dawatgar
𖦸 soundcloud.com/dawatgar
⭑