ذی الحجه، مرحمتی بر بندگان

بخش ششم

0 17,982

ذکر الله سبحانه و تعالی از بهترین انواع عبادات و گرامی‌ترین آنهاست تا جایی که معاذ بن جبل رضی الله عنه آن را مطلقاً بهترین عبادت می‌داند و می‌گوید:

﴿فرزند آدم کارِ نجات‌بخش‌تر از ذکر خداوند انجام نداده است﴾ به او گفتند ای ابوعبدالرحمن حتی جهاد در راه خدا؟ گفت: ﴿حتی جهاد در راه خدا، مگر آنکه اینقدر با شمشیرش ضربه بزند که بشکند، زیرا خداوند متعال می‌فرماید: [ولذکر الله اکبر] (به تحقیق ذکر خداوند بزرگتر است) زیرا در ذکرِ الله سبحانه و تعالی زندگی قلب و آرامش آن نهفته است چنانکه او تعالی می‌فرماید:

أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ [رعد: ۲۸]

(آگاه باشید که با یاد الله دل‌ها آرام می‌گیرد)

هر که الله سبحانه و تعالی را در همه حال یاد کند دنیا و آنچه در آن است برایش آسان خواهد شد و در آن راه بدبختی نخواهد پیمود، زیرا او خالق این دنیا را یاد می‌کند و می‌داند که آنچه نزد  الله سبحانه و تعالی است بهتر و ماندگارتر است.

آنکه ذکر الله سبحانه و تعالی را می‌کند از مخلوق نخواهد ترسید و از هیچ چیز هراسی نخواهد داشت زیرا یاد خالق متعال در قلب وی شجاعت و قدرت اقدام قرار خواهد داد و از وی ترس و تردید سر نخواهد زد و این راز نیروی مجاهدان در راه حق است که گاه دشمنانی را که از نظر تعداد و اسلحه بر آنان برتری دارند شکست می‌دهند.

و این راز نیروی علما و مصلحانی است که به معروف امر می‌کنند و از منکر بازمی‌دارند و حق را می‌گویند و در راه الله تعالی از سرزنش هیچ کس هراسی ندارند. زیرا گمان بر این است که آنان بیشترین کسانی‌اند که الله سبحانه و تعالی را یاد می‌کنند.

در روزهای تشریق برای مومنان میان لذت بدن با خوردن و نوشیدن و لذت قلب با ذکر و شکر یکجا شده و اینچنین لذت و خوشی به کمال خود می‌رسد.هر چه آنان برای نعمت شکر کنند خود این شکر نیر نعمتی دیگر است که خود نیاز به شکری دیگر دارد و شکر هیچ‌گاه پایان نمی‌یابد.

حافظ ابن رجب رحمه الله تعالی می‌گوید: در این سخن رسول الله صلی الله علیه وسلم که می‌فرماید: ﴿این روزها، روزهای خوردن و آشامیدن و ذکر خداوند است ،اشاره به این است که از این روزهای عید و آشامیدن برای ذکر و یاد خالقِ متعال کمک جسته می‌شود و این از کمال شکر نعمت‌های الهی است که از این نعمت‌ها برای طاعات کمک گرفته شود.الله سبحانه و تعالی نیز در کتابش به خوردن از پاکی‌ها و شکر آن امر نموده است و هر که از نعمت‌های الهی در معصیت او بهره ببرد نسبت به نعمت‌های او کفر ورزیده است.﴿به ویژه نعمت خوردن از گوشت چهارپایان، چنانکه در روزهای تشریق چنین است.﴾

زیرا این چارپایان حیواناتِ زبان بسته‌اند که از الله سبحانه و تعالی اطاعت نموده و معصیت وی را نمی‌کنند و تسبیح وی را به جای می‌آورند چنانکه الله سبحانه و تعالی می‌فرماید:

وَإِنْ مِنْ شَیْءٍإلا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ  ‌[اسراء: ۴۴]

(و هیچ چیز نیست مگر آنکه به ستایش او تسبیح گوی است)

و این آفریدگان برای خالق یکتا و مهربان شان سجده می‌برند:

وَلِلَّهِ یَسْجُدُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ مِنْ دَابَّهٍ وَالْمَلائِکَهُ وَهُمْ لا یَسْتَکْبِرُونَ [نحل۴۹]

﴿و برای الله هر آنچه از جنبندگان و فرشتگان در آسمان و زمین است سجده می‌برند و آنان تکبر نمی‌ورزند﴾

و چه بسا این حیوانات بیشتر از بسیاری از انسان ‌هائی که در این زمانه و عصر در اطراف مان میبینیم  یاد خالق مهربان شان را می‌کنند، و در مسند بصورت مرفوع روایت شده که:

﴿چه بسا چارپایی که بهتر از آنی است که سوارش است و بیشتر از وی ذکر الله را به جای می‌آورد” [مسند احمد]

الله سبحانه و تعالی در کتابش چنین خبر داده است که:

﴿بسیاری از جن‌ها و انسان‌ها به مانند چارپایان و بلکه بدتر از آنانند.﴾

خالق یکتا و مهربان با وجود این، ذبح این چهارپایانِ مطیع و ذکر گذار را برای بندگان مؤمن خود مباح گردانیده تا بدین وسیله بدن‌های آنان قوی گردد و لذت آنان با خوردن گوشت به کمال برسد، زیرا گوشت از بهترین غذاها و خوشمزه‌ترین آنهاست و با وجود اینکه بدن‌ انسان با دیگر غذاهای غیرگوشتی مانند گیاهان و دیگر غذاها زنده می‌ماند اما نیرو و عقل و لذت، جز با خوردن گوشت به کمال نمی‌رسد و بر این اساس خوردن گوشت کمکی خواهد شد برای به دست آوردن علوم سودمند و اعمال نیکی که بنی آدم به واسطه‌ی آن بر حیوانات برتری دارند و همچنین برای آنکه برای ذکر خالق مهربان شان، ذات پاکِ الله سبحانه و تعالی قوی گردند.

برای همین برای شخص مؤمن لایق نیست جز این که این نعمت‌ها را با شکرگذاری پاسخ گوید و از آن‌ها در طاعتِ الله تعالی، خالقِ عزوجل سود جوید زیرا او تعالی فرزندان آدم را بر بسیاری از مخلوقات برتری داده و این حیوانات را در تسخیر آنان قرار داده است. الله سبحانه و تعالی می‌فرماید:

فَکُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ کَذَلِکَ سَخَّرْنَاهَا لَکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ [حج: ۳۶]
از گوشت آنها بخورید و به مستمند (غیر گدا) و به فقیر (گدا پیشه) بخورانید. این گونه (که می‌‌بینید ) شتران را رام و مطیع شما کرده‌ایم تا این که  سپاسگزاری کنید.‏)

اما کسی که این حیوانات فرمانبردار و ذاکر را کشته و سپس از گوشت آنان در راه معصیتِ او سود بَرَد و یاد خالقش را فراموش نماید در واقع کفر نعمت کرده و این چهارپایان بهتر از او و فرمانبردارتر از اویند. (پایان سخنان امام ابن رجب رحمه الله علیه)

در نهی از روزه گرفتن روزهای تشریق پس از کارهای نیکی که در روزهای دهه‌ی ذی‌الحجه و اعمال حج انجام گرفته است و در بهره گرفتن از پاکی‌هایی که الله سبحانه و تعالی حلال نموده است، اشاره‌ای است به حال اهل دنیا.

زیرا دنیا همه‌اش به مانند روزهای حج، در سفر طی می‌شود و همچنین به مانند حج همه‌اش در احرام [یعنی حرام گردانده شدن] شهوت‌هایی طی می‌شود که الله سبحانه و تعالی بر انسان حرام گردانده است.

هر که در این مدت سفر بر این احرام صبر پیشه نمود و از پیروی هوای نفس دست کشید به خواسته‌ی خود خواهد رسید و برای ابد در مهمانی الله تعالی و در جوار او خواهد ماند و برای همین است که به اهل بهشت گفته خواهد شد:

کُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِیئاً بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ [طور: ۱۹]

﴿بخورید و بیاشامید، گوارایتان باد! به پاداش آنچه انجام می‌دادید﴾

کُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِیئاً بِمَا أَسْلَفْتُمْ فِی الْأَیَّامِ الْخَالِیَهِ [حاقه: ۲۴]

﴿بخورید و بیاشامید و گوارایتان باد به پاداش آنچه در روزهای گذشته انجام می‌دادید﴾

هر که امروز از شهوت‌هایش روزه گیرد فردای آخرت با آن افطار خواهد کرد! و هر که بر انجام آنچه در دنیا برای وی حرام گردانده شده است عجله ورزد با محروم شدن از نصیب خود در بهشت، تنبیه خواهد شد!

برای مثال هر که در دنیا خمر بنوشد در آخرت از آن محروم خواهد شد و هر مردی که در دنیا لباس ابریشم بپوشد در آخرت از پوشیدن آن محروم خواهد گردید.

بر مسلمان‌لازم است که تقوای الهی را پیشه سازند و وقت‌های خود را با یاد الله سبحانه و تعالی و شکر و طاعت وی آباد سازند زیرا این روزهای باارزش هم بر نیکوکار و هم بر کم کار خواهد گذشت هر چند میان اعمال این دو گروه تفاوت بزرگی است.

همین گونه نیز دنیا طی خواهد شد و خواهد گذشت همانگونه که دنیا برای انسان نیکوکار زودتر از موعدش به پایان نخواهد رسید، برای توبه‌ی فرد گناهکار نیز تاخیر نخواهد کرد، اما انسان مطیع، سختی طاعت و صبری را که برای آن و برای جلوگیری از شهوات متحمل گردیده از یاد خواهد برد و شیرینی اجر و ثواب را به دست خواهد آورد.

همینطور انسان گناهکار خوشی شهوت‌ها را فراموش خواهد کرد و تلخی گناهانی را که به سبب ترک واجبات و ارتکاب گناهان به دست آورده در برابر خود خواهد دید.

در اخیر دعا میکنیم تا الله متعال ما را به سوی هدایت خود موفق گرداند و کارهای ما را در راه رضایت خود قرار دهد.

ستایش از آن الله پروردگار جهانیان است وصلى الله على نبینا محمد وعلی آله وصحبه أجمعین.

عزیزان گرانقدر:

لطفاً این مضامین خیلی مهم و حیاتی را با تمام خانواده، اقارب، دوستان، و همکاران تان شریک سازید، و در رشد فکری، عقیدتی، ایمانی و وجدانی همنوع تان اقلاً یک امر خیری را، مایه ی حصولِ صدقات جاریه ی تان سازید.

جزاکم الله وخیراً!

احمــد ﴿عــــارفی﴾

ادامـــه دارد….

سه شنبه ۱۵ اسد ۱۳۹۸| ۵ ذوالحجه ۱۴۴۰
MON | 06 | AUG | 2019

✧ t.me/ayamey
✧ youtube.com/c/dawatgar
✧ fb.com/meydanestid
✧ www.dawatgar.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.