از رحمت الهی نومید مباش

هر روز یک آیه!

0 19,030

💥 آیا میدانستید؟

👈 ﴿هر روز یک آیه﴾:

نمیدانم چرا بعضی از ملا ها و امامان نام نهاد با آواز تند و تیز مردم را از رحمت الهی نومید ساخته، دروازه ی بازگشت و توبه را بر روی مردم، با قضاوت خاکی شان می بندند؟ چی کسی این حق را بشما داده عزیز؟

آین آیه ی قرآن را نخوانده ای که الله سبحانه و تعالی میفرماید:

قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (زمر ۵۳)
بگو: «ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‌اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را می‌آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.
تفسیر آیه ی مبارک:

در این آیه ی مبارک، الله سبحانه و تعالی خطاب به رسول کریم صلی الله علیه وسلم نموده میفرماید که:

★ از جانب من به بندگانم «بگو» ای‌ محمد‌ (صلی الله علیه وسلم):

👈 «ای‌ بندگان‌ من»

یعنی‌، ای‌ بندگان‌ مؤمن‌ من‌! زیرا در عرف‌ قرآن‌، این‌ اضافت‌ مخصوص‌ به‌ مؤمنان‌ است‌. آری‌! ای‌ بندگان‌ مؤمن‌ من‌ که‌ (در پیروی از هوای نفس و شیطان) و (ارتکاب گناه)  بر خود اسراف‌ روا داشته‌ اید، افراط و زیاده‌روی‌ کرده اید، از رحمت‌ الله سبحانه و تعالی، و از مغفرت‌ وی‌ نا امید و دلسرد نشوید.

این‌ آیه‌ امیدبخش‌ترین‌ آیه در قرآن کریم است، زیرا مشتمل‌ بر بزرگترین ‌بشارت‌ حق‌ تعالی‌ برای‌ بندگانش‌ می‌باشد.

👈 الله سبحانه و تعالی در این‌ آیه‌، اولاً با هدف‌ گرامی داشت‌ و فزون ‌ساختن‌ بشارت‌ به‌ بندگان‌ ـ ایشان‌ را به‌ خودش‌ منسوب‌ کرد، سپس‌ ایشان‌ را به‌ زیاده‌روی‌ در نافرمانی‌ها و ارتکاب‌ بسیار گناهان‌ موصوف‌ ساخت‌ آن‌گاه‌ به‌ دنبال‌ آن‌، این‌ زیاده‌روان‌ِ افراطگر در معاصی‌ را از نومیدی‌ از رحمت‌ خویش‌ نهی‌ کرد.

سه نکته ی خیلی مهم در این آیه:

۱- این‌ آیه بندگان را از نا امیدی منع میکند، و آنها را با وصف ارتکاب گناهان دوباره بسوی خالق شان میخواند، و دروازه ی رحمت و مغفرت را بر روی شان باز میکند 

۲- این آیه برای‌ گنهکاران‌ غیر مسرفی‌، آنانی که در ارتکاب گناه اسراف نمی کنند و درعبادات شان سعی و تلاش دارند، مورد نظر حق‌ تعالی‌ می‌باشند.

۳- سپس‌ الله سبحانه و تعالی‌ عبارتی‌ را بیان‌ می‌دارد که‌ بعد از آن‌ در این‌ حقیقت‌ جای ‌هیچ‌گونه‌ شک‌ و تردیدی‌ باقی‌ نمی‌ماند:

★ «در حقیقت‌ الله (جل جلاله) همه‌ گناهان‌ را می‌آمرزد»

این آیه بمثابه ی (امید دادن) به بندگان است که اگر الله سبحانه و تعالی بخواهد، هرگونه‌ گناهی‌ را از هر نوعی‌ که‌ باشد، برای‌ توبه‌کاران ‌می‌آمرزد؛ جز شرکی‌ که‌ صاحبش‌ از آن‌ توبه‌ نکرده‌ باشد، چون فرموده ی ‌حق‌ تعالی‌ است که:

👈 ﴿إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَغۡفِرُ أَن يُشۡرَكَ بِهِۦ وَيَغۡفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَن يَشَآءُ﴾ [نساء ۴۸].

«در حقیقت‌ الله(جل جلاله) این‌که‌ به‌ او شریک‌ آورده‌ شود نمی بخشد، ولی‌ مادون‌ آن‌ را برای‌ هر کس ‌که‌ بخواهد می‌آمرزد.

★ سپس‌ الله سبحانه و تعالی این‌ آمرزش‌ خویش‌ (برای‌ گناهان‌) را با این‌ عبارت‌ مؤکد می‌گرداند:

الله سبحانه و تعالی گناهان‌ را «همه‌ یکجا» می آمرزد.

چه‌ عظیم‌ است‌ این‌ بشارت‌، بشارتی‌ که‌ دل‌های مؤمنان‌ نیکوکار به‌ آن‌ آرام‌ می‌گیرد و از بهجت‌ و فرحت‌ لبریز می‌شود

★  «بی‌گمان‌ او آمرزگار مهربان‌ است»

حق‌ تعالی‌ بسیار آمرزنده‌ و بسیار مهربان ‌است‌ و در هردو وصف‌ آمرزندگی‌ و مهربانی‌، عنایت‌ وی‌ بی‌نهایت‌ وسیع‌ می‌باشد.

پس‌ کسی‌ که‌ بندگان‌ الله تعالی را از رحمتِ الهی دلسرد میکند، چنین‌کسی‌ بی‌تردید مرتکب‌ بزرگترین‌ ستم‌ شده‌ و اشتباهی‌ بس‌ نادرست‌ از وی‌ سر زده‌ است‌.

✧ چنانچه عبدالله بن‌ مسعود رضی الله عنه بر قاضی‌ای‌ گذشت‌ که‌ در حال‌ موعظه ‌گفتن ‌برای‌ مردم‌ بود پس‌ درنگی‌ کرد و آن‌گاه‌ خطاب‌ به‌ وی‌ گفت‌:

👈 ای‌ واعظ! چرا مردم ‌را از رحمت‌ الله سبحانه و تعالی نومید می‌کنی‌؟ سپس‌ این‌ آیه‌ را تلاوت‌ کرد:

﴿قُلۡ يَٰعِبَادِيَ ٱلَّذِينَ أَسۡرَفُواْ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمۡ لَا تَقۡنَطُواْ مِن رَّحۡمَةِ ٱللَّهِۚ﴾ [الزمر ۵۳].

در حدیث‌ شریف‌ آمده‌ است‌ که‌:

👈 چون‌ ابوایوب‌ انصاری‌ رضی الله عنه  در آستانه‌ ی وفات‌ قرار گرفت‌، به‌ اطرافیانش‌ فرمود:

﴿تا هم‌اکنون‌ چیزی‌ را از شما پنهان‌ می‌کردم‌ که‌ آن‌ را از رسول‌ الله (صلی الله علیه وسلم) شنیده‌ام‌؛ اکنون‌ آن‌ را به‌ شما اعلام‌ می‌کنم‌: آن‌ حضرت‌‌ صلی الله علیه وسلم فرمودند:

✪ ﴿لو لا أنكم‌ تذنبون‌، لخلق‌ الله‌ قوما يذنبون‌ فيغفر لهم‌

اگر شما کسانی‌ نبودید که‌ مرتکب‌ گناه‌ می‌شدید، قطعا الله تعالی گروهی‌ را می‌آفرید که‌ مرتکب‌ گناه‌ شوند تا بر آنان‌ بیامرزد.

👈 همچنین‌ در حدیث‌ شریف‌ به‌ روایت ‌ابن‌ عباس‌ رضی الله عنه آمده‌ است‌:

✪ «كفارة‌ الذنب‌ الندامة‌».

«کفاره‌ گناه‌، پشیمانی‌ است‌».

👈 همچنین‌ در حدیث‌ شریف‌ به‌ روایت‌ ثوبان‌ ـ برده‌ ی آزاد شده‌ ی رسول‌‌ کریم صلی الله علیه وسلم آمده ‌است‌ که‌ آن‌ حضرت‌‌ صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«دوست‌ ندارم‌ که‌ دنیا و آنچه‌ در آن‌ است‌ را در برابر این‌ آیه‌ ﴿قُلۡ يَٰعِبَادِيَ ٱلَّذِينَ أَسۡرَفُواْ﴾ به‌ من‌ بدهند. مردی‌ گفت‌: یا رسول ‌الله! پس‌ کسی‌ که‌ شرک‌ ورزیده‌ است‌ چه‌؟ رسول ‌‌الله صلی الله علیه وسلم  لحظه‌ای ‌سکوت‌ کرده‌ و آن‌گاه‌ فرمودند:

✪ «ألا و من‌ أشرك‌، ثلاث‌ مرات‌».

«آگاه‌ باشید، حتی‌ آمرزیده‌ می‌شود بر کسی‌ که‌ شرک‌ ورزیده‌ است‌. و سه‌ بار این‌ جمله‌ را تکرار کردند».

معنی این حدیث این است که، کسی‌ که‌ شرک‌ ورزیده‌ و سپس‌ از شرک‌ خویش‌ توبه‌ کرده‌ است‌، نیز مورد آمرزش‌ قرار می‌گیرد.

👈 بخاری‌ و مسلم‌ از ابن‌ عباس رضی الله تعالی عنه در بیان‌ سبب‌ نزول‌ آیه‌ کریمه‌ روایت‌ کرده‌اند که‌ فرمود:

★ ﴿جمعی‌ از مشرکان‌ مر تکب‌ قتل‌ و قتال‌ و زنا و فحشایی‌ بسیار شده‌ بودند، سپس‌ نزد حضرت‌ محمد صلی  الله علیه وسلم آمده‌ و گفتند: به‌راستی‌ آنچه‌ که‌ تو می‌گویی‌ و به‌سوی‌ آن‌ فرامی‌خوانی‌، بسیار زیبا و نیکوست‌ اما آیا می‌توانی‌ به‌ ما خبر دهی‌ که ‌با این‌همه‌ گناهی‌ که‌ مرتکب‌ گردیده‌ایم‌، برای‌ ما توبه‌ای‌ است‌؟ آیا برای‌ آنچه‌ که‌ ما کرده‌ایم‌، کفاره‌ای‌ وجود دارد؟ پس‌ آیات‌ (۶۸-۷۰) سوره‌ «فرقان‌» و این ‌آیه‌ نازل‌ شد.

بلی عزیز دل برادر!

از رحمت الهی نومید مشو، برگرد و توبه آور، و دلت را خانه ی او تعالی کن تا مصفایش کند و از برگزیدگانت سازد.

👈 عزیزان گرانقدر:

لطفاً این سلسله ی تفسیر آیات را مطالعه و با عزیزان تان شریک سازید، و در اصلاح خود و جامعه بکوشید تا اجر عظیم دارین را از آن خود سازید.

جزاکم الله خیراً!

احمــد ( عـــــارفی)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.